شبیهسازی سیکل ترکیبی رانکین بخار و آلی از منظر انرژی و اگزرژی- اقتصادی با محرک گازهای اتلافی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 33, Volume 16, Issue 7, 1395, Pages 308-316 PDF (575.84 K) | ||
| Authors | ||
| کورش جواهرده* 1; اعظم علیزاده2; محمد ذوقی2 | ||
| 1دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مکانیک- دانشکده فنی- دانشگاه گیلان | ||
| 2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد | ||
| Abstract | ||
| در این تحقیق، ابتدا سیکل ترکیبی رانکین بخار و رانکین آلی، با بازیافت گازهای اتلافی دما بالا، از منظر انرژی و اگزرژی- اقتصادی شبیهسازی گردیده است. پیکرهبندی سیکل ترکیبی به این صورت است که گاز اتلافی دما بالا، ابتدا به عنوان محرک اواپراتور سیکل بخار عمل کرده و گاز اتلافی کاهش دما یافته خروجی از اواپراتور سیکل بخار، به عنوان محرک دما پایین اواپراتور سیکل آلی مورد استفاده قرار میگیرد. سپس تاثیر تغییر پارامترهای مختلف مانند دمای اواپراتور و کندانسور سیکل بخار و اختلاف دمای پینچ، بر روی مقادیر کار خروجی، بازگشت ناپذیری کلی، بازده انرژی، بازده اگزرژی و متغیرهای اگزرژی- اقتصادی بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که در حالت پایه، بازده انرژی و اگزرژی سیکل ترکیبی به ترتیب 0.2782 و 0.5279 بوده و مقدار کار خروجی و بازگشت ناپذیری کلی نیز به ترتیب71401 کیلووات و43616 کیلووات میباشند. فاکتور اگزرژی- اقتصادی کلی برای سیکل ترکیبی نیز، 12.47 درصد است که نشان دهنده بالا بودن مقدار تخریب اگزرژی در اجزا بوده، بطوریکه بالا بردن قیمت ابتدایی در اجزای مختلف به منظور بهبود عملکرد سیستم توصیه میگردد. اواپراتور، توربین و کندانسور سیکل بخار، اجزایی هستند که باید از منظر اگزرژی-اقتصادی مورد توجه قرار بگیرند، به دلیل اینکه بالاترین مقدار مربوط به مجموع نرخ هزینه ابتدایی و هزینه تخریب اگزرژی را دارا میباشند.. | ||
| Keywords | ||
| سیکل ترکیبی رانکین بخار و آلی; اگزرژی; اگزرژی-اقتصادی; تحلیل پارامتری | ||
|
Statistics Article View: 268 PDF Download: 308 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,437,046 |
| PDF Download | 15,857,071 |