ساخت و مجهزسازی ماشین ضربهسقوطی کمسرعت جهت تعیین ظرفیت جذب انرژی در فوم کامپوزیتی با زمینه آلومینیوم | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 24, Volume 16, Issue 7, 1395, Pages 219-228 PDF (871.61 K) | ||
| Authors | ||
| حسین فراهت1; سیدیوسف احمدی بروغنی* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه بیرجند | ||
| 2دانشیار و رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه بیرجند | ||
| Abstract | ||
| در مقاله حاضر، ظرفیت جذبانرژی فوم آلومینیوم A356 تقویتشده با ذرات SiC تحت بار ضربهای مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج جدیدی حاصل گردید. ماده فومی با استفاده از روش ذوبی بهکمک عامل فومساز CaCO3، ساخته شد. دستگاه آزمون ضربهسقوطی در مقیاس آزمایشگاهی طراحی و ساخته شد. مدار کامل نیروسنج دینامیکی (لودسل) طراحی و روی آن نصب گردید. آزمایش ضربه با استفاده از یک ضارب نیمکروی و با سرعت 6.70 m/s، بر روی نمونههای فوم انجام شد. نمودار تغییرات نیرو بر حسب زمان بهدست آمد و نتایج حاصله، با نتایج بهدست آمده از سنسور پیزوالکتریک مقایسه شد که مطابقت خوبی بین آنها وجود دارد. پاسخ ضربه بهدست آمده برای فوم-کامپوزیتی A356/SiCp، یک پاسخ کمنوسان (حداکثر با 5.8% نوسان) و پایدار است که بیانگر طراحی مناسب ماشین و خروجی قابلاعتماد آن میباشد. همخوانی رفتار ماده با نتایج محققین دیگر نیز، بر این امر صحه میگذارد. پاسخ مذکور شامل سه ناحیه الاستیک، بار پلاتو و شکست میباشد؛ در ناحیه پلاتو، فوم میتواند تغییرشکلهای پلاستیک را در یک بار تقریباً ثابت تحمل نماید. پایان ناحیه پلاتو و شروع ناحیه شکست ماده، در لحظهای اتفاق میافتد که نرخ انرژی جذبشده توسط فوم کاهش مییابد. مقدار بار پلاتو و انرژی جذبشده که توسط لودسل برآورد شده است، بترتیب برابر با 1.62 kN و 22.04 J بوده که در مقایسه با سنسور پیزوالکتریک، دارای خطای نسبی 1.8 و 7.7 درصد میباشد. مقدار (و درصد) انرژی جذبشده در نواحی الاستیک، پلاتو و شکست بترتیب برابر با 6.07 J (27.5%)، 6.58 J (29.9%) و 9.39 J (42.6%) میباشد. | ||
| Keywords | ||
| فوم کامپوزیتیA356/SiCp; آزمون ضربه سقوطی; مدار لودسل; جذب انرژی | ||
|
Statistics Article View: 271 PDF Download: 316 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,437,235 |
| PDF Download | 15,857,180 |