بررسی اثر موقعیت دریچه های خروجی آلودگی بر کاهش آلاینده در پارکینگ های بسته | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 9, Volume 16, Issue 5, 1395, Pages 70-80 PDF (769.32 K) | ||
| Authors | ||
| جواد امنیان1; مهدی معرفت* 2; قاسم حیدری نژاد3 | ||
| 1دانشجو/ دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| قرارگیری صحیح دریچههای خروجی آلاینده، نقش مهمی در افزایش کیفیت هوا و کاهش میزان آلودگی در پارکینگ های بسته دارد. در مقاله حاضر، اثر موقعیت و ارتفاع دریچه های خروجی آلودگی و ابعاد پارکینگ بر کیفیت هوای داخلی با استفاده از شبیه سازی عددی بررسی شده است. معادلات بقا با استفاده از حلگر ری اکتینگ فوم در نرم افزار اپن فوم حل شده اند. در مرحله اول به منظور اعتبارسنجی روش حل، جریان آلودگی در یک پارکینگ شبیه سازی شده و نتایج حل با نتایج اندازه گیری تجربی مقایسه شده است. در مرحله بعد اثر موقعیت دریچه های خروجی آلودگی بر افزایش کیفیت هوای داخلی پارکینگ مورد بررسی قرار گرفته و با دیگر روش های افزایش کیفیت هوای داخلی پارکینگ مقایسه شده است. نتایج حاصل از حل عددی بیانگر این است که قرارگیری دریچه های ورودی هوا و خروجی آلودگی در دورترین فاصله از هم در پارکینگ و قرارگیری دریچه های خروجی آلودگی در بازه ارتفاعی بهینه باعث افزایش کیفیت هوای داخلی پارکینگ شده است. در این مقاله، نمودار غلظت منوکسیدکربن در ارتفاع های مختلف بیان شده و با استفاده از آن بازه ی بهینه برای ارتفاع دریچه های خروجی آلاینده پیشنهاد شده است. همچنین اثر ابعاد پارکینگ برای استفاده از جت فن بررسی شده و نتایج بیانگر این است که جهت تهویه آلودگی در پارکینگ های با طول بیش از اندازه معیار، جت فن مورد نیاز است. | ||
| Keywords | ||
| پخش آلودگی; شبیه سازی عددی; موقعیت دریچه های ورودی هوا; موقعیت دریچه های خروجی های آلودگی; جت فن | ||
|
Statistics Article View: 316 PDF Download: 320 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,407,451 |
| PDF Download | 15,848,176 |