مطالعه عددی و تجربی جدایش رویه از هسته در سازههای ساندویچی کامپوزیتی با هسته موجدار ترکیبی تحت بار خمشی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 7, Volume 16, Issue 6, 1395, Pages 52-62 PDF (931.55 K) | ||
| Authors | ||
| حسین ملکی نژاد بهابادی1; غلامحسین رحیمی* 2; امین فرخ ابادی3 | ||
| 1دانشجوی ارشد /دانشکده مکانیک دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2استاد دانشگاه تربیت مدرس، هیأت علمی | ||
| 3عضو هییت علمی/گروه مکانیک دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| سازههای ساندویچی سازههایی هستند که از دو رویه با خواص مکانیکی بالا و هستهای ضخیم ولی ضعیف و سبک تشکیل شدهاند. به دلیل استحکام و سفتی ویژه بالا، به طور وسیعی در سازههای مهندسی از قبیل سازههای هوافضایی، بدنه کشتیها، پرههای توربین و... از این سازه ها استفاده میشود. یکی از اصلی ترین مکانیزمهای خرابی این سازهها جدایش بین رویه و هسته میباشد. در این تحقیق جدایش بین رویه و هسته تحت بارگذاری خمشی استاتیکی در سازههای ساندویچی با رویههای کامپوزیتی و هستهی ترکیبی ازجنس فوم پیویسی و یک چندلایهی کامپوزیتی موجدار با هندسهی مربعی به صورت تجربی و عددی مورد بررسی قرار گرفته است. در هریک از نمونهها یک ترک اولیه ایجاد شده تا جدایش بین رویه و هسته اتفاق بیفتد و نتایج با نمونه مرجع که هسته آن ساده و فقط از فوم تشکیل شده مقایسه شده است. تاثیر ضخامت رویهها بر مقاومت جدایش نیز مورد بررسی قرار گرفته است. از آزمون خمش سه نقطه ای مطابق با استاندارد ASTM به همراه فیکسچرENS برای آزمون تجربی نمونه ها استفاده شده است. نتایج نشان دادند که در نمونههای مربعی با رویهی سه و شش لایه رویهی بالایی قبل از جدا شدن از هسته شکست شده و بیشترین بار قابل تحمل برای نمونهی مربعی با رویهی هشت لایه تا قبل ازجدایش269.26 نسبت به نمونهی مرجع افزایش داشته است. تحلیل عددی جدایش در نرمافزار المان محدود و با استفاده از مدل ناحیه چسبنده انجام شده است. نتایج تطابق نسبی خوبی را بین دادههای عددی و تجربی نشان دادند. | ||
| Keywords | ||
| سازه های ساندویچی; بار خمشی; ناحیه چسبنده | ||
|
Statistics Article View: 256 PDF Download: 302 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,567 |
| Article View | 19,726,461 |
| PDF Download | 15,959,431 |