بررسی سهبعدی روشهای خنککاری پرههای توربین گاز روی صفحهی تخت و ارائه روشی با بالاترین راندمان خنککاری | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 10, Volume 16, Issue 4, 1395, Pages 77-87 PDF (1.26 M) | ||
| Authors | ||
| مجتبی کاظمی کلیشمی1; اسماعیل لکزبان* 2 | ||
| 1دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| 2استادیار گروه مکانیک دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| Abstract | ||
| خنککاری سیستمهای با دمای عملکردی بسیار بالا نظیر پرههای توربینهای گاز، یکی از مهمترین و پیچیده ترین فرآیندهای صنعتی به شمار میآید. در این مقاله، عملکرد خنککاری روی صفحهی تخت به صورت سهبعدی، با روش حجم محدود و با استفاده از مدل آشفتگی k-ε واقعی شده که بهبود یافتهی مدل استاندارد میباشد، بررسی شده است. در این بررسی 4 حالت مختلف، شامل دو حالت خنککاری لایهای با حفرهی استوانهای و کانسول، یک مدل خنککاری برخوردی و یک مدل خنککاری تراوشی (با دیوارهی متخلخل ) مورد مقایسه قرار گرفتهاند. برای بررسی اعتبارسنجی دادهها، راندمان خنککاری حالت کانسول با دادههای تجربی مورد مقایسه قرار گرفته که نمایانگر انطباق بسیار خوب روش عددی بکار گرفته شده است. راندمان آدیاباتیک خنککاری، نسبت دمش (M) و اثرات نسبت چگالی با تزریق دو سیال هوا و دیاکسیدکربن به عنوان سیال سرد (DR) برای همه-ی حالتها بررسی شده است. برای بررسی عمق نفوذ سیال سرد در جریان اصلی و نشان دادن توزیع دما و راندمان روی سطح، کانتورهای راندمان برای حالت کانسول و مدل خنککاری تراوشی که ایدهی نوینی در خنککاری به شمار میآید، با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتهاند. هدف این مقاله یافتن بهترین روش خنککاری با بالاترین راندمان است و نتایج این مقاله نشان داد که مدل خنککاری تراوشی طراحی شده راندمان بالاتری را نسبت به حالتهای متداول در صنعت دارد. | ||
| Keywords | ||
| خنککاری; بالاترین راندمان; صفحهی تخت; نسبت چگالی; خنککاری تراوشی | ||
|
Statistics Article View: 266 PDF Download: 295 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,790 |
| PDF Download | 15,843,202 |