مقایسه خطر پارگی پلاک در آرایش های مختلف گرفتگی دوگانه عروق کرونری با کمک شبیه سازی برهمکنش سیال- جامد | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 3, Volume 16, Issue 2, 1395, Pages 10-18 PDF (492.19 K) | ||
| Authors | ||
| مهدی کاظمیان1; حامد افراسیاب* 2; محمدهادی پاشایی3 | ||
| 1دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی بابل | ||
| 2استادیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل | ||
| 3دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی بابل | ||
| Abstract | ||
| مشاهدات انجام شده در پژوهش های اخیر نشان داده است گرفتگی عروق در حدود 70 درصد از بیماران مبتلا به بیماری تصلب شرایین به صورت پلاک های چندگانه اتفاق می افتد. لذا با توجه به فراوانی وقوع گرفتگی های دوگانه در عروق، این مقاله خطر پارگی پوسته پلاک را در آرایش های مختلف از شکل های متداول پلاک مورد بررسی و مقایسه قرار داده است. به این منظور با کمک شبیهسازی اجزاء محدود برهمکنش سیال- جامد بین جریان خون، رگ و پلاک، تنش فونمیزز ایجاد شده در پوسته محافظ پلاک محاسبه گردیده است. شبیهسازی برهمکنش سیال- جامد به روش لاگرانژی- اویلری اختیاری انجام گرفته و برای اطمینان از صحت مدل ایجاد شده از یک مسأله محک که شامل انتشار موج حاصل از جریان در یک لوله الاستیک می شود استفاده شده است. شرایط مرزی سرعت و فشار مطابق با جریان ضربانی واقعی خون در رگ کرونری تعریف شده اند. خون بصورت یک سیال نیوتنی مدل شده و از مدل هایپر الاستیک برای شبیهسازی رفتار غیر خطی بافت انسان و اجزای پلاک استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان دادند ترکیب حاصل از دو پلاک مستطیلی شکل در معرض بیشترین تنش و ترکیب حاصل از پلاکهای صعودی و نزولی در معرض کمترین تنش قرار دارند. تأثیر پارامترهای مختلف مانند درصد گرفتگی رگ، فاصله ی بین دو پلاک و طول گرفتگی پلاک نیز مورد مطالعه و بحث قرار گرفته است. | ||
| Keywords | ||
| گرفتگی دوگانه عروق کرونری; خطر پارگی; برهمکنش سیال- جامد; روش اجزاء محدود | ||
|
Statistics Article View: 279 PDF Download: 323 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,263,765 |
| PDF Download | 16,213,010 |