تحلیل اثر وزن بر ارتعاشات آشوبناک روتور انعطاف پذیر با یاتاقانهای مغناطیسی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 24, Volume 16, Issue 1, 1395, Pages 213-224 PDF (1.3 M) | ||
| Authors | ||
| سعید قائدی1; مصطفی غیور* 2; رضا تیکنی3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد / دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
| 2استاد دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
| 3استادیار / دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
| Abstract | ||
| روتور از اجزاء بسیار مهم و حساس صنعت میباشد که معمولاً با سرعت بسیار بالایی دوران میکند، ازاینرو انتخاب تکیهگاههای مناسب برای آنها بسیار حائز اهمیت است. در یاتاقانهای مکانیکی (غلتشی و لغزشی)، همواره تماس بین روتور و یاتاقان وجود دارد و درنتیجه نیروی غیرخطی حاصل از این تماس، دینامیک سیستم را دستخوش تغییر میکند. با قرار دادن یاتاقانهای مغناطیسی به عنوان تکیهگاه روتور، امکان حذف برخورد فراهم شده ولی حضور نیروهای غیرخطی در قالب نیروهای مغناطیسی (ناشی از تابعیت غیرخطی نیروی مغناطیسی از جریان الکتریکی و فاصله هوایی روتور و استاتور، تلفات هیسترزیس و جریان گردابی در کویلهای مغناطیسی) همچنان وجود دارد. در این مقاله، رفتار غیرخطی سیستم در حضور نیروهای ایجاد شده توسط یاتاقانهای مغناطیسی فعال بررسی شده است. سیستم به صورت یک شافت انعطافپذیر و با هشت درجه آزادی (چهار درجه برای دیسک و دو درجه برای هر یاتاقان) مدل شده و نیروهای ژیروسکوپی ناشی از انعطافپذیری روتور و نیروی گریز از مرکز نیز در نظر گرفته شدهاند. معادلات حاکم با فرض تیر ریلی استخراج و با روش رانگ _ کوتای مرتبه چهار حل شده-اند. نتایج در دو بخش، با و بدون حضور اثر وزن دیسک و محور موردبررسی قرارگرفته است. برای شناسایی رفتار سیستم از تکنیکهای شناسایی آشوب، مانند تاریخچه زمانی، منحنیهای صفحه فاز، نمودارهای طیف توان، مقاطع پوانکاره، نمودارهای دوشاخهای شدن و ماکزیمم نمای لیاپانوف استفاده میگردد. نتایج بهدستآمده بیانگر وقوع حرکتهای پریودیک، زیر هارمونیک، شبه پریودیک و آشوبناک در پاسخ سیستم و همچنین تفاوت قابلملاحظه رفتار غیرخطی سیستم در حضور اثر وزن می-باشد. | ||
| Keywords | ||
| آشوب; روتور انعطافپذیر; یاتاقان مغناطیسی; تیر ریلی; ماکزیمم نمای لیاپانوف | ||
|
Statistics Article View: 285 PDF Download: 333 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,576 |
| Article View | 19,918,007 |
| PDF Download | 16,074,673 |