طراحی و شبیهسازی سیستم کنترل نظارتی فازی و الگوریتم هدایت سهبعدی بهینه شدهی تعقیب هویج فازی برای یک ریزپرندهی بال-ثابت | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 3, Volume 16, Issue 1, 1395, Pages 10-20 PDF (957.9 K) | ||
| Authors | ||
| سید امیر حسین طباطبایی1; عقیل یوسفی کما* 2; سید موسی آیتی3; سید سعید محتسبی4 | ||
| 1مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته (CAST)، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران | ||
| 2رئیس / مرکز سیستمها و فناوریهای پیشرفته دانشگاه تهران | ||
| 3دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 4مرکز سیستمها و فناوریهای پیشرفته (CAST)، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| با توجه به اهمیت سیستمهای خلبان خودکار در هواپیماهای بدون سرنشین، در این مقاله ابتدا به طراحی پارامتری سیستمهای هدایت و کنترل پرداخته شده و سپس روش بدست آمده بر روی یک ریزپرندهی عملیاتی شش درجه آزادی غیرخطی پیادهسازی میگردد. سیستم کنترل پیشنهادی نظارتی فازی بوده که ضرایب نهایی آن به روش الگوریتم ژنتیک بهینه گشتهاند. به منظور طراحی سیستم هدایت نیز، ابتدا الگوریتمهای هندسی تعقیب مسیر میدان برداری و تعقیب هویج دو بعدی(ارتفاع ثابت)، به سه بعد تعمیم داده شدهاند. سپس، سیستم هدایت سه بعدی بهینهشده تعقیب هویج فازی بر پایهی ترکیب الگوریتم هندسی تعقیب هویج، منطق فازی و الگوریتم ژنتیک، برای یک ریزپرندهی بال-ثابت ارائه گردیده است. اضافه شدن منطق فازی به روش تعقیب هویج موجود، عملکرد آن را به طور قابلتوجهی بهبود میبخشد. در هر مانور پروازی خودکار، سیستمهای کنترل و هدایت به طور همزمان بر عملکرد هواپیما تأثیر دارند. بنابراین، با در نظر گرفتن سیستم کنترل یکسان، مقایسهی عملکرد سیستمهای هدایت سه بعدی بر پایهی هر سه روش تعقیب هویج، تعقیب هویج فازی و میدان برداری با حضور اغتشاش باد و بدون آن صورت گرفته است. نتایج حاکی از برتری روش تعقیب هویج فازی ارائه شده در این مقاله در حرکت افقی و روش میدان برداری تعمیم داده شده به بعد سوم ارتفاع در حرکت عمودی میباشد. | ||
| Keywords | ||
| "کنترل نظارتی فازی"; "سیستم هدایت سه بعدی"; "الگوریتم تعقیب هویج فازی"; "الگوریتم میدان برداری"; "الگوریتم ژنتیک" | ||
|
Statistics Article View: 249 PDF Download: 320 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,576 |
| Article View | 19,918,395 |
| PDF Download | 16,074,883 |