بررسی تغییر ضریب اصطکاک و تنش در پدیدهی خستگی مالشی به کمک دستگاه جدید طراحی شده | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 35, Volume 15, Issue 12, 1394, Pages 287-294 PDF (664.96 K) | ||
| Authors | ||
| امین روزبه1; تاجبخش نوید چاخرلو* 2; هادی تقیزاده1 | ||
| 1دانشگاه تبریز | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه | ||
| Abstract | ||
| در مقالهی حاضر به بررسی تغییر ضریب اصطکاک که یکی از پارامترهای اصلی و مهم در پدیدهی خستگی مالشی میباشد، پرداخته شده است. اندازهگیری ضریب اصطکاک به کمک دستگاه طراحی شده انجام گرفته است. مزیت استفاده از دستگاه طراحی شده این میباشد که دقت آن در اندازهگیری فشار تماسی و نیروی اصطکاکی و در نتیجه ضریب اصطکاک با حداقل خطا انجام میشود. آلیاژ مورد استفاده در این تست، آلیاژ آلومینیم 3T -2024 Al میباشد که یکی از آلیاژهای پرکاربرد در سازههای هوا فضایی است. در این پژوهش ضریب اصطکاک به صورت پارامتری که تابعی از بارهای عمودی و بارهای محوری سیکلی میباشد، مورد ارزیابی قرار گرفته است. نکتهی مهم دیگر در انجام تستها، تغییر تنش اصطکاکی در بارهای عمودی و بارهای محوری متفاوت میباشد که بررسی گردیده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که با افزایش بار عمودی، ضریب اصطکاک کاهش یافته است اما تنش اصطکاکی افزایش مییابد. تغییر تنش اصطکاکی پارامتری تعیین کننده در بررسی سایش ایجاد شده بین سطوح میباشد. از نتایج حاصل میتوان در تحلیلهای عددی نظیر تخمین عمر و یا پیش بینی محل شکست اتصالاتی همچون اتصالات دو لبهی برشی که تحت خستگی مالشی میباشند، استفاده نمود. | ||
| Keywords | ||
| ضریب اصطکاک; خستگی مالشی; فشار تماسی; بارهای عمودی; بارهای محوری | ||
|
Statistics Article View: 241 PDF Download: 265 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,418,159 |
| PDF Download | 15,850,762 |