ارائه یک مدل مفهومی برای تحلیل رفتار دینامیکی سرشاسی خودرو در مرحله اولیه طراحی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 34, Volume 15, Issue 12, 1394, Pages 279-286 PDF (806.6 K) | ||
| Authors | ||
| امید زرگر1; ابوالفضل معصومی* 2; محمد رضا آشوری3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران دانشکده مهنذسی مکانیک | ||
| 2دانشیار پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران دانشکده مهندسی مکانیک | ||
| 3دانشیار دانشگاه سمنان دانشکده مهندسی مکانیک | ||
| Abstract | ||
| امروزه در صنعت خودرو سازی از محاسبات مهندسی به کمک رایانه(CAE) برای بهبود عملکرد نویز و ارتعاشات خودرو استفاده بسیار زیادی میشود. پیچیدگی بسیار زیاد بدنه خودرو، باعث میگردد مدلهای محاسبات مهندسی به کمک رایانه بسیار پیچیده شده و این امر بهینهسازی مدل پیشرفته را بسیار دشوار مینماید. مدلسازی مفهومی میتواند جایگزین بسیار مناسبی جهت پوشش دادن به محدودیتهای ذکر شده باشد. با کمک مدل مفهومی میتوان خصوصیات دینامیکی سازه خودرو شامل فرکانسهای طبیعی و شکل مودها را در مرحله اولیه طراحی و با حجم محاسبات بسیار کم مورد مطالعه قرار داد. بدین منظور یک مدل مفهومی توسعه داده شده برای سازه سرشاسی مدنظر ارائه شد. مدل مفهومی توسعه داده شده با استفاده از تیرهای معادل برای اعضاء تیرمانند در سازه و پنلهای اصلی، ساخته شده است. همچنین قابلیت اطمینان مدل ساخته شده به کمک نتایج تحلیل دینامیکی مدل المان محدود پیشرفته و همچنین آزمایشهای تجربی مورد ارزیابی قرار گرفت. دو معیار مقایسهای فرکانس-های طبیعی و شکل مودهای متناظر برای اعتبارسنجی استفاده شده است. نتایج حاصله حاکی از همبستگی نتایج مدلسازی و آزمایش تجربی در محدوده فرکانسهای پایین دارد. نتایج بدست آمده نشان میدهد که مدلسازی مفهومی توسعه داده شده در این پژوهش ابزاری بسیار قوی و موثر برای شناسایی و بهبود مشخصات دینامیکی اصلی سازه خودرو در مرحله اولیه طراحی میباشد.. | ||
| Keywords | ||
| مدلسازی مفهومی; مدل پیشرفته; فرکانس طبیعی و شکل مود; آنالیز تجربی; بهبود مشخصات دینامیکی | ||
|
Statistics Article View: 303 PDF Download: 282 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,417,963 |
| PDF Download | 15,850,608 |