کنترل غیرخطی تحمل خطای پرواز هواپیمای مسافربری در حضور خطا و شکست عملگرهای کنترلی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 27, Volume 15, Issue 12, 1394, Pages 209-220 PDF (484.16 K) | ||
| Authors | ||
| محمد نوابی* 1; پرستو روزگرد2 | ||
| 1استادیار مهندسی هوافضا -دانشکده فناوریهای نوین -دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2دانشگاه شهید بهشتی، مهندسی هوافضا، دینامیک پرواز و کنترل | ||
| Abstract | ||
| آسیبدیدگی عملگرهای کنترلی از عمده دلایل از دست رفتن کنترل هواپیما حین پرواز است. دینامیک هواپیما به شدت تحت تأثیر خطا و شکست اجزای سیستم کنترل پرواز قرار گرفته و در صورت عدم صدور فرمان کنترل اصلاحی توسط کنترلر تحمل خطا، پیامدهای نامطلوبی همچون ناپایداری و کاهش عملکرد سیستم را در پی داشته و سوانح هوایی مرگباری به وقوع خواهد پیوست. این مقاله شامل ارائه یک تکنیک کنترلی تحمل خطا مبتنی بر روش کنترل بهینه غیرخطی با استفاده از معادلهی ریکاتی وابسته به حالت است. دو سناریوی خطا و شکست شامل کاهش کارایی الویتور و از مهار خارج شدن ایلرون یک هواپیمای تجاری بزرگ مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد روش بهینه غیرخطی در مقایسه با کنترل بهینه خطی ارزیابی میشود. برای نخستین بار است که این تکنیک به عنوان روش کنترلی تحمل خطای پرواز در سطح تحقیقات داخلی مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج شبیهسازیها، اثربخشی رویکرد غیرخطی پیشنهادی را در بازیابی پایداری و حفظ مسیر پروازی به اثبات میرساند. | ||
| Keywords | ||
| کنترل تحمل خطا; کنترل بهینه غیرخطی; معادله ریکاتی وابسته به حالت; خطای عملگر; شکست عملگر | ||
|
Statistics Article View: 232 PDF Download: 282 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,417,965 |
| PDF Download | 15,850,608 |