شناسائی ترک خستگی در سازههای تیری شکل با استفاده از الگوریتم بهینه سازی اجتماع گربه | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 6, Volume 15, Issue 12, 1394, Pages 17-24 PDF (727 K) | ||
| Authors | ||
| رضا حسن نژاد قدیم* 1; شاهین تسوجیان2; محمدرضا علیپور2 | ||
| 1استادیار دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه تبریز | ||
| 2دانشجوی کارشناسی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
| Abstract | ||
| تشخیص به موقع وجود ترک درسازه ها، از رخ دادن خسارت جلوگیری میکند، لذا امروزه چالشی در ارائه روشهای کارآمد در زمینه پایش سلامتی سازهها وجود دارد. بسیاری از تحقیقات انجام شده، بر پایه شناسائی ترک در سازهها بر پایه مدلهایی است که در آن از اثر بسته شدن ترک صرف نظر شده است که این امر سبب بوجود آمدن خطای قابل توجهی در شناسائی ترک میگردد. از آنجا که شناسائی ترک خستگی مشکلتر از شناسائی سایر عیوب می باشد، بنابراین هدف از این تحقیق ارائه الگوریتمی کارآ برای شناسائی ترک خستگی در تیرهاست که از المانهای مهم انواع سازهها میباشند. بدین منظور برای محاسبه دقیق فرکانس های طبیعی تیر، از مدلی استفاده میشود که درآن ترک به صورت ترک خستگی و با رفتار باز و بسته شونده مدل شده است. سپس مسأله شناسائی پارامترهای ترک (مکان و عمق ترک) به صورت یک مساله بهینهسازی تعریف میشود که در آن هدف کمینه کردن اختلاف فرکانسهای طبیعی محاسبه شده توسط مدل و فرکانسهای طبیعی اندازهگیری شده میباشد. با انتخاب الگوریتم مناسب جهت شناسایی ترک، الگوریتمی از بین الگوریتم های فرااکتشافی انتخاب می شود تا بتواند تنها با استفاده از دو فرکانس طبیعی به شناسایی ترک بپردازد. از اینرو با بررسی های انجام گرفته، مساله بهینه سازی مورد نظر با استفاده از الگوریتم اجتماع گربه حل شده است. علاوه بر این به منظور صحهگذاری، نتایج بدست آمده به ازای پارامترهای مختلف ترک با نتایج حاصل از تست تجربی مورد مقایسه قرار گرفته است که حاکی از دقت خوب روش پیشنهادی است. | ||
| Keywords | ||
| شناسائی ترک; ترک خستگی; الگوریتم اجتماع گربه | ||
|
Statistics Article View: 246 PDF Download: 268 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,417,966 |
| PDF Download | 15,850,609 |