شبیه سازی عددی برخورد و حرکت حباب در کنار صفحه ی مایل به روش حجم سیال | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 38, Volume 15, Issue 10, 1394, Pages 329-340 PDF (1.2 M) | ||
| Authors | ||
| سجاد خدادادی1; نیما سام خانیانی2; مفید گرجی3; داوود دومیری گنجی3; محمدرضا انصاری* 4 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد | ||
| 2دانشجوی دکترا | ||
| 3هئیت علمی دانشگاه بابل | ||
| 4دانشیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش برخورد حباب به صفحه مایل شبیهسازیشده است. برای شبیهسازی از روش حجم سیال در نرمافزار متن باز اپن فوم (حلگر اینترفوم) استفاده شده است. دو سیال غیرقابل تراکم هستند و کشش سطحی بین دوفاز با روش CSF درنظر گرفته میشود. در مطالعهی حاضر تأثیر پارامترهایی مانند زاویه شیب، زاویه تماسی و اعداد بیبعد مورتون و باند بر سرعت و شکل حباب بهدستآمده است. نتایج نشان میدهد با افزایش زاویه شیب، سرعت حباب افزایش مییابد. در زاویهی شیب 50 درجه سرعت حباب ماکزیمم میشود. در این مطالعه با تغییر زاویه شیب صفحه مایل سه رژیم جریان معرفی شد که این سه رژیم عبارتند از رژیم لغزشی، رژیم پرشی و رژیم زیگزاگی. در زاویه شیب بین 30 تا 40 درجه صفحه از افق، رژیم حباب از حرکت لغزشی به حرکت پرشی تغییر وضعیت میدهد. همچنین نشان داده شد که با ثابت نگهداشتن عدد مورتون و تغییر عدد باند سرعت و دامنه نوسانات آن افزایش مییابد و با افزایش عدد مورتون در عدد باند ثابت سرعت نوسانات سرعت حباب کم میشود. با افزایش عدد مورتون حرکت حباب از حرکت شتابدار به حرکت سرعت ثابت تبدیل میشود. | ||
| Keywords | ||
| برخورد حباب به صفحه; زاویه تماسی; روش حجم سیال; اینترفوم | ||
|
Statistics Article View: 266 PDF Download: 316 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,398,202 |
| PDF Download | 15,843,875 |