بررسی سرعت القائی و حساسیت سنجی نیروی برا در تئوری المان تیغه برای شبیه سازی حرکت بالزن در پرواز ایستا | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 26, Volume 15, Issue 10, 1394, Pages 212-224 PDF (915.53 K) | ||
| Authors | ||
| امیرحسین زرعی1; محمد حسن جوارشکیان* 2 | ||
| 1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2دانشیار دانشگاه فردوسی | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش ابتدا روش های وارد کردن مستقیم و غیر مستقیم اثرات القایی جریان در تئوری المان تیغه برای بدست آوردن نیروی برآ در فاز پروازی ایستا برای بال حشرهی دروزوفیلا مورد بررسی قرارگرفته است. در ادامه، الگوریتم جدیدی برای اصلاح سرعت القایی بر مبنای تئوری جت رانکین-فرود، ارائه شده است. نتایج روشهای پیشین و جدید برای شبیه سازی آیرودینامیکی بال این حشره در پرواز ایستا طی حرکات ترکیبی بالزدن و پیچش بال با نتایج تجربی منتشر شده برای این بال مقایسه شده است. نتایج این مقایسه نشان می دهد که یکی از مدلهای بر مبنای روش غیر مستقیم به عنوان نزدیک ترین روش به نتایج آزمایشگاهی بهترین پیش بینی را دارد. با استفاده از این مدل، حساسیت نیروی برآی لحظهای و متوسط تولیدی بال مدل شدهی این حشره به شش پارامتر ورودی حرکتی بال سنجیده شده است. این پارامترها شامل فرکانس بالزدن، اختلاف فاز زمانی بین زوایای بالزدن و پیچش بال، حداکثر دامنهی زاویهی بالزدن و پیچش بال و روند تغییرات زاویههای بالزدن و پیچش بال طی کورس بالزدن می باشند. نتایج نشان میدهد که با افزایش فرکانس و دامنهی بالزدن نیروی برآ به نحوی فزاینده افزایش پیدا میکند. همچنین مقداری از اختلاف فاز بین دو زاویه بالزدن و پیچش که منجر به حداکثر نیروی برآ شده معرفی میگردد. همچنین نتایج نشان میدهد که با سینوسی شدن روند تغییرات زاویهی بالزدن با زمان، نیروی برآی تولیدی افزایش پیدا میکند. | ||
| Keywords | ||
| "بالزن"; " تئوری المان تیغه"; "نیروی جرم اضافه شده"; "نیروی چرخشی"; " سرعت القائی" | ||
|
Statistics Article View: 236 PDF Download: 307 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,769 |
| PDF Download | 15,843,181 |