طراحی مانور گردش موزون هواپیمای بدون دم به کمک کنترل تطبیقی مدل مرجع مرکب | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 16, Volume 15, Issue 10, 1394, Pages 117-127 PDF (495.8 K) | ||
| Authors | ||
| محمد نوابی* 1; اسماعیل کاکاوند2 | ||
| 1استادیار مهندسی هوافضا -دانشکده فناوریهای نوین -دانشگاه شهید بهشتی | ||
| 2دانشگاه شهید بهشتی- دانشکده مهندسی فناوری های نوین | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله، یک کنترلر تطبیقی مدل مرجع با خطای مرکب چند ورودی-چند خروجی برای کنترل هواپیمای بدون دم ناپایدار در مانور گردش موزون طراحی شده است. به دلیل ناپایداری شدید و ویژگیهای ظاهری خاص هواپیماهای بدون دم، نیاز به کنترلی است که بتواند این هواپیماها را در مانورها و شرایط پروازی مختلف پایدار نموده و نیز در برابر انواع عدم قطعیتها مقاومت خوبی داشته باشد. گردش موزون، یک مانور عرضی-سمتی با ناپایداری کم است و کنترل هواپیمای بدون دم در این مانور مساله دشواری میباشد. انجام صحیح این مانور در تمام هواپیماها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور، یک کنترل عرضی-سمتی و یک کنترلر طولی برای کنترل هر دو حرکت هواپیما طراحی گردیده است. ترکیب دو خطای تعقیب و پیشگویی باعث بهبود ویژگیهای پاسخ میشود و یک کنترلر مدل مرجع مرکب نسبت به کنترلر مدل مرجعی که تنها با خطای تعقیب به تخمین خطا میپردازد دارای عملکرد بهتری است و این ویژگیها میتواند در کنترل سیستمهایی مانند هواپیماهای بدون دم که دارای ناپایداری زیادی هستند، مفید واقع گردد. برای این منظور پس از استخراج معادلات حرکت هواپیما و اعمال شرایط مربوط به مانور گردش موزون، یک کنترلر تطبیقی مدل مرجع برای یک هواپیمای بدون دم در حضور عدم قطعیتهای پارامتری و غیر پارامتری طراحی میشود. نتایج شبیهسازیها نشاندهنده دقت این کنترلر در پایدارسازی هواپیما در مانور گردش موزون و نیز مقاومت سیستم کنترلی در برابر عدم قطعیتها است. | ||
| Keywords | ||
| کنترلر تطبیقی مدل مرجع; خطای مرکب; مانور گردش موزون; هواپیمای بدون دم; عدم قطعیت پارامتری و غیر پارامتری | ||
|
Statistics Article View: 242 PDF Download: 272 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,398,202 |
| PDF Download | 15,843,875 |