بررسی مانورپذیری در شناورهای تندرو به کمک مدل سازی عددی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 13, Volume 15, Issue 10, 1394, Pages 89-96 PDF (557.15 K) | ||
| Authors | ||
| سجاد حاجی زاده1; محمد سعید سیف* 2; حمید مهدیقلی3 | ||
| 1دانشجوی دکترا دانشگاه صنعتی شریف | ||
| 2استاد- دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه صنعتی شریف | ||
| 3استادیار- دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه صنعتی شریف | ||
| Abstract | ||
| مدلسازی مانور شناورها در مراحل ابتدایی طراحی و بهرهبرداری از شناور از اهمیت فراوان برخوردار است. در طی سالیان اخیر مدلهای مختلفی از مانور شناورهای جابجایی ارائه شده که قادر هستند با تقریب مناسبی کیفیت مانور شناور را تبیین نمایند، لیکن در زمینه مانورپذیری شناورهای تندرو همچنان شبیهسازی مانور آنها با استفاده از مدلهای ریاضی هنوز وضعیت مناسبی ندارد. در این مقاله یک مدل ریاضی جهت مدلسازی مانور شناورهای تندروی پروازی توسعه داده شده و تاثیرات سیسستمهای کنترلی از جمله سکان بر مانور شناور تندرو، بررسی شده است. نیروها و ممانهای ایجاد شده ناشی از وجود سکان به سمت راست معادلات مانور اضافه شده است و شبیه سازی های حرکت شناور تندرو در مسیر مستقیم و غیر مستقیم با زوایای سکان مثبت و منفی انجام شده است و همچنین شبیه سازی مانور دور زدن برای شناور تندرو صورت پذیرفته است. در نهایت نتایج عددی بدست آمده با نتایج تجربی مقایسه گردیده و دقت آنها ارزیابی شده است. بر اساس نتایج حاصله استفاده از مدل ریاضی توسعه داده شده برای شبیه سازی مانور مستقیم و غیر مستقیم مقدار مجاز مطرح شده در آیین نامه را پاس می کند، برای شبیه سازی مانور دور زدن، نتایج بدست آمده از شبیه سازی با نتایج تست تجربی کمتر از ده درصد اختلاف دارد. در نهایت حساسیت سنجی بر روی اندازه سکان در مانور دور زدن شناور تندرو و تاثیر آن بر روی میزان دایره چرخش شناور تندرو انجام شده است. | ||
| Keywords | ||
| مانور; مدلسازی; شناور تندرو | ||
|
Statistics Article View: 239 PDF Download: 296 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,401,113 |
| PDF Download | 15,845,592 |