کنترل ارتعاشات ارابه فرود شش درجه آزادی یک هواپیما با روش مدل مرجع و حداقل واریانس | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 41, Volume 15, Issue 11, 1394, Pages 351-358 PDF (690.63 K) | ||
| Authors | ||
| عبدالمجید خشنود* 1; سیامک افتخاری2 | ||
| 1استادیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 2دانشگاه خواجه نصیر | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله دو کنترلکننده تطبیقی برای کاهش ارتعاشات ارابه فرود هواپیما در لحظه فرود و هنگام حرکت روی باند (تاکسی) طراحی شده است. بدین منظور ابتدا مدل دینامیکی شش درجه آزادی حاکم بر ارابه فرود و سپس تابع تبدیل بین جابهجایی چرخ جلو و عملگر بدست آمده است. به دلیل پیچیدگی زیاد این مدل کاهش مرتبه داده شده و با یک خطای ناچیز نسبت به مدل اولیه، تابع تبدیل جدید استخراج گردیده است. در ادامه برای جذب ارتعاشات چرخ جلو در لحظه برخورد با زمین، با کمک روش لیاپانوف یک کنترلکننده مدل مرجع تطبیقی طراحی شده است. همچنین یک کنترلکننده بهینه حداقل واریانس تطبیقی نیز برای دفع اغتشاشات سطح در هنگام حرکت روی باند فرودگاه طراحی گردیده است. اغتشاشات سطح باند به کمک یک نویز رنگی با توزیع گوسی مدل شده و به منظور اعمال این کنترلکننده، پارامترهای سیستم و نویز با کمک روش حداقل مربعات توسعهیافته بازگشتی شناسایی شدهاند. در نهایت با کمک شبیهسازی در محیط نرم افزار متلب- سیمولینک ، کارایی کنترلکننده نسبت به ورودیهای مختلف سنجیده شد. شبیهسازیها نشان دهنده سرعت بالا و عملکرد مناسب کنترلکنندهها در جذب ارتعاشات در دو رژیم حرکتی هواپیما میباشد. | ||
| Keywords | ||
| ارابه فرود هواپیما; کنترل تطبیقی ارتعاشات; کنترلکننده مدل مرجع تطبیقی; کنترلکننده حداقل واریانس | ||
|
Statistics Article View: 240 PDF Download: 289 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,418,156 |
| PDF Download | 15,850,762 |