طراحی حامل فضایی به روش بهینه مشارکتی و بهینه مقاوم مشارکتی با رویکرد چند هدفی و عدم قطعیت | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 40, Volume 15, Issue 11, 1394, Pages 339-350 PDF (395.77 K) | ||
| Authors | ||
| مهران میرشمس* 1; جعفر روشنی یان1; سجاد یادگاری دهکردی2; علی اصغر بطالبلو3 | ||
| 1هیئت علمی / دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 2آزمایشگاه تحقیقات فضایی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 3دانشجو / دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| Abstract | ||
| توجه به عدم قطعیتها در روند طراحی ماهواره برها، یکی از مهم ترین فاکتورها برای دستیابی به نتایج منطقی و قابلاعتماد میباشد. براین اساس، برای دخالت دادن تأثیر عدم قطعیتها، دو روش طراحی بهینه چندموضوعی و طراحی مقاوم ترکیب شده اند. حاصل این ترکیب، دستیابی به طرح حاملی بهینه با کمترین جرم کل و درعینحال، مقاوم نسبت به عدم قطعیت ها برای انجام مأموریت میباشد. در گام اول این پژوهش، به کمک ساختار بهینه مشارکتی، حاملی با پیشران مایع و با محوریت دو موضوع برای ارسال محموله 1200 کیلوگرمی به مدار دایروی 750 کیلومتری از سطح زمین و شیب مداری 50/7 درجه طراحی شده است. موضوع اول سه زیرسیستم طراحی موتور، طراحی هندسه و تخمین جرم را در برمی گیرد و موضوع دوم، زیرسیستم های طراحی زاویه فراز، محاسبات آیرودینامیکی و شبیهسازی مسیر را شامل میشود. در ادامه، دو روش طراحی بهینه مشارکتی و طراحی مقاوم با اتخاذ رویکرد چند هدفی ترکیب شده اند تا حامل بهینه و مقاوم برای مأموریت مذکور طراحی گردد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که جرم مرحله اول طرح ناشی از طراحی مقاوم مشارکتی نسبت به حامل طراحی شده به روش بهینه مشارکتی سه تن سنگینتر بوده و رویهمرفته هفت ثانیه نیز به زمان عملکرد موتورها اضافه می شود، ضمن آنکه به لحاظ ابعادی نیز اندکی افزایش پیدا می کند. ارزیابی نتایج خروجی از هر زیرسیستم و همچنین مقایسه نتایج نهایی به دست آمده با نتایج حاصل از حامل طراحی شده برای مأموریت مذکور به روش امکان پذیری چندموضوعی، بر صحت نتایج تأکید دارد. | ||
| Keywords | ||
| حامل فضایی; طراحی بهینه چند موضوعی; طراحی مقاوم; طراحی چند هدفی; طراحی بهینه مشارکتی | ||
|
Statistics Article View: 252 PDF Download: 277 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,417,965 |
| PDF Download | 15,850,608 |