بررسی تاثیر اشباع اولیهی نفت مخزن در عملکرد روش برداشت احتراق درجا با استفاده از شبیه سازی عددی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 25, Volume 15, Issue 11, 1394, Pages 191-202 PDF (452.79 K) | ||
| Authors | ||
| سیروس سرمستی1; کیومرث مظاهری* 2 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2استاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| روش احتراق درجا یکی از روشهای گرمایی برداشت نفت سنگین میباشد که در آن گرمای لازم برای جابجایی نفت خام، با سوزاندن کسری از نفت مخزن متخلخل تامین میشود. به دلیل حضور همزمان پدیدههای مختلف مانند احتراق، تغییر فاز و انبساط گرمایی سیالات مخزن، احتراق درجا یک روش برداشت بسیار پیچیده میباشد. در نتیجه علیرغم مزیتهای بالقوهی این روش نسبت به سایر روشهای گرمایی، کاربرد آن محدود می باشد. در کار حاضر جهت کسب شناخت بیشتر از این فرایند، تاثیر حجم نفت اولیهی مخزن (که با متغیر اشباع بیان میشود) بر عملکرد روش احتراق درجا با استفاده از شبیهسازی عددی یک بعدی بررسی شده است. جهت افزایش دقت مدل، مقدار اتلاف گرما از مخزن نفت به محیط پیرامون بالا و پایین آن توسط یک مدل شبهتحلیلی محاسبه شده است. نتایج نشان میدهند در صورت زیاد بودن اشباع نفت اولیهی مخزن، نفت جابجا شده در روزهای ابتدایی فرایند در ناحیهی مجاور به چاه برداشت انباشت خواهد شد. در نتیجه نفوذپذیری محیط متخلخل نسبت به فاز گاز به شدت کاهش مییابد. همچنین سرعت جبههی احتراقی کاهش و فشار در بالادست جبههی احتراقی افزایش خواهد یافت. کاهش سرعت جبهه موجب کاهش نرخ برداشت نفت میشود. علاوه بر این، در صورت عدم لحاظ کردن افزایش فشار مخزن در طراحی سیستم تزریق هوا، این افزایش منجر به کاهش نرخ تحویل هوا به سمت جبههی احتراقی شده و ممکن است سبب خاموشی جبهه احتراقی شود. همچنین نتایج نشان میدهند که عدم در نظر گرفتن اتلاف گرما از مخزن منجر به پیشبینی نادرست پدیدهی انسداد خواهد شد. | ||
| Keywords | ||
| احتراق درجا; برداشت نفت سنگین; اشباع نفت اولیه; انسداد حفره; اتلاف گرما | ||
|
Statistics Article View: 241 PDF Download: 266 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,417,965 |
| PDF Download | 15,850,608 |