شناسایی مدل غیرخطی برای عناصر دستگاه آزمایش یک چهارم سیستم تعلیق خودرو | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 19, Volume 15, Issue 11, 1394, Pages 136-142 PDF (843.13 K) | ||
| Authors | ||
| محمد مهدی سلمانی آرانی1; مهدی میرزایی* 2; احمد اکبری الوانق3; سجاد آقاسیزاده شعرباف4 | ||
| 1دانش اموخته کارشناسی ارشدـ دانشکده مهندسی مکانیکـ دانشگاه صنعتی سهند | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز | ||
| 3استادیار دانشکده مهندسی برقـ دانشگاه صنعتی سهند | ||
| 4دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی سهند | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله به شناسایی عناصر دستگاه جدید آزمایش ساخته شده برای سیستم تعلیق یک چهارم خودروی سمند با مکانیزم مکفرسون پرداخته شده است. ورودیهای این دستگاه شامل جابجائی (ناهمواری) جاده و شتاب آن میباشد و خروجیهای آن شامل شتاب جرم معلق، شتاب جرم غیرمعلق، جابجایی تعلیق و فشردگی تایر هستند که توسط سنسورها ثبت میشوند. دستگاه آزمایش سیستم تعلیق دارای مکانیزم مکفرسون با فنر و میراگر غیرخطی بوده و از نظر شناسایی یک مدل چند ورودی-چند خروجی محسوب میشود. برای یافتن ضرایب فنریت و میرایی تایر و سیستم تعلیق از روش تکراری حداقل مربعات غیرخطی به عنوان یک روش شناسایی جعبه خاکستری استفاده شده است. در این روش مدل ریاضی یک چهارم غیرخطی برای دستگاه آزمایش در نظر گرفته شده و پارامترهای آن با استفاده از دادههای دستگاه آزمایش شناسایی میشود. برای شناسایی پارامترهای مدل، از روش غیرخطی تکراری لونبرگ- مارکارد استفاده شده است. خروجی مدل غیرخطی شناسایی شده با خروجی دستگاه آزمایش مقایسه و صحت مدل شناسایی شده مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان از عملکرد خوب مدل پیشنهادی برای بیان رفتار فنر و میراگر دستگاه آزمایش یک چهارم سیستم تعلیق خودرو با مکانیزم مکفرسون دارد. | ||
| Keywords | ||
| سیستم تعلیق خودرو; دستگاه آزمایش یک چهارم; مدل غیرخطی; شناسایی سیستم | ||
|
Statistics Article View: 253 PDF Download: 267 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,561 |
| Article View | 19,417,966 |
| PDF Download | 15,850,610 |