بررسی تجربی میدان دنباله یک مدل زیردریایی به وسیله پراب پنج حفره در تونل باد | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 7, Volume 15, Issue 8, 1394, Pages 29-40 PDF (1.39 M) | ||
| Authors | ||
| مجتبی دهقان منشادی* 1; سعید اسفنده2; علی اکبر دهقان3; علی سعیدی نژاد4 | ||
| 1استادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان | ||
| 2کارشناس ارشد | ||
| 3دانشیار دانشگاه یزد | ||
| 4دانشجوی دکتری | ||
| Abstract | ||
| در پژوهش حاضر میدان دنباله جریان عبوری از روی یک مدل زیردریایی در تونل باد به صورت تجربی بررسی شده است. این آزمایشها در 4 صفحه متفاوت پاییندست مدل در موقعیتهای 5/1و 25/1، 1، 85/0X/L= در عدد رینولدز 105×78/5 (بر اساس طول مدل) به وسیله یک پراب پنج حفره انجام شده است. در این پژوهش اثر عوامل مختلف مانند تغییر عدد رینولدز، نصب زبری مصنوعی بر روی سطح دماغه مدل، نصب قسمتهای اضافه روی مدل و تغییر شکل دماغه بر روی میدان جریان دنباله بررسی شده است. نتایج این بررسیها نشان دادهاند که نصب زبری مصنوعی اثر چندانی بر روند کلی توزیع سرعت در ناحیه دنباله مدل نداشته است. همچنین با افزایش عدد رینولدز میزان افت سرعت در مرکز ناحیه دنباله مدل به علت کوچک شدن ناحیه جدایش جریان بر روی سطح پاشنه مدل،کاهش یافته است. حضور قسمتهای جانبی بر روی سطح مدل باعث رشد مساحت ناحیه دنباله میشود. بررسی اثر تغییر شکل دماغه مدل زیردریایی بر میدان دنباله که از مهمترین نوآوریهای این تحقیق بشمار میرود، نشان میدهد که حضور دماغه غیر تقارن محوری (مدل تانگو) بر روی مدل باعث میشود که سرعت در مرکز کانتور نسبت به حالتی که دماغهها با شکل تقارن محوری (استاندارد و سابوف) روی مدل نصب هستند، افت بیشتری داشته باشد. | ||
| Keywords | ||
| دنباله; مدل زیردریایی; پراب پنج حفره; تونل باد | ||
|
Statistics Article View: 258 PDF Download: 297 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,407,802 |
| PDF Download | 15,848,267 |