کاربرد میراگرهای نامتقارن غیرخطی در طراحی بهینه پارامترهای سیستم تعلیق غیرفعال خودرو تحت تحریک اتفاقی جاده | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 47, Volume 15, Issue 6, 1394, Pages 409-418 PDF (572.19 K) | ||
| Authors | ||
| رضا حسن نژاد قدیم* 1; ابوالفضل سیفی2; محمدعلی حامد3 | ||
| 1استادیار دانشکده مهندسی مکانیک- دانشگاه تبریز | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی | ||
| 3استادیار گروه مهندسی مکانیک دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز | ||
| Abstract | ||
| سیستم تعلیق غیرفعال به دلیل مصرف پایین انرژی و هزینه کمتر در اکثر خودروها استفاده میشود. بنابراین امروزه چالشی در ادبیات فن، در جهت افزایش قابلیتهای آن وجود دارد. هدف از این تحقیق، ارائه روشی جدید جهت طراحی بهینه چندهدفه سیستم تعلیق خودرو بر اساس استفاده از میراگرهای نامتقارن (غیرخطی) میباشد. از اینرو نشان داده میشود که استفاده از این نوع میراگرها با قدرت انتخاب دو نوع ضریب ویسکوز یکی در هنگام فشردگی و دیگری در هنگام باز شوندگی سبب ارائه طرحی بهینه نسبت به طرحهای موجود در ادبیات فن که بر مبنای میراگرهای متقارن است، خواهد شد. بدین منظور خودرو بهصورت یک مدل کامل یازده درجه آزادی که تحت ناهمواری-های اتفاقی جاده قرار دارد، مدل شده است. سپس از آنجا که وظایف سیستم تعلیق، کاهش دادن شتابهای عمودی وارد بر سرنشینان، محدودیت حرکت کله زنی، افزایش جادهپذیری و کاهش تغییرات فضای کاری چهار چرخ خودرو میباشد، مسئله بهصورت یک مسئله بهینهسازی چندهدفه با اهداف متضاد فرمولبندی شده و با الگوریتم NSGA-II حل میگردد. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که استفاده از میراگرهای نامتقارن سبب ارائه طرحی بهینهتر نسبت به روشهای بهینهسازی که در آنها از میراگرهای متقارن استفادهشده است، میگردد. | ||
| Keywords | ||
| راحتی سفر; جاده پذیری; فضای کاری; دمپر نامتقارن; بهینهسازی چند هدفه | ||
|
Statistics Article View: 281 PDF Download: 305 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,231,302 |
| PDF Download | 16,203,476 |