بررسی و بهینه سازی تاثیرات هندسه موانع صوتی جهت کنترل نویز فرودگاه | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 32, Volume 15, Issue 6, 1394, Pages 269-277 PDF (380.62 K) | ||
| Authors | ||
| روح الله طالبی توتی* 1; اکبر اشراقی2; منصور ترابی2; محمدرضا غیبی2 | ||
| 1استادیار/دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 2دانشجو | ||
| Abstract | ||
| عوامل مختلفی مانند جنس، ارتفاع، ضخامت، ملاحظات نصب و شکل رأس دیوارهها بر بازدهی دیوارههای صوتی در کاهش نویز فرودگاه تأثیر دارند. هدف از این مقاله، بهبود تأثیر شکل رأس دیوارهها بر میزان کاهش نویز اطراف فرودگاه و یافتن بهبود یافته ترین شکل راس دیواره میباشد. برای بررسی کارایی دیواره صوتی، از روش المان مرزی استفاده شده است. بدین صورت که با استفاده از نرم افزارهای مدلسازی، دیواره های صوتی با اندازه ها و ابعاد مختلف در آنها طراحی گردیده و پس از مشبندی آنها، ازروش المان محدود، برای تحلیل ارتعاشی مدلها استفاده شده است. با استفاده از تحلیل ارتعاشی انجام شده، فرکانسهای طبیعی و شکل مودهای سازه دیواره به دست می-آید. سپس با مدل کردن منبع نویز و گیرندههای صوتی میزان افت جاگذاری آنها محاسبه گردیده است. به دلیل اینکه تعداد حالات راس دیواره Y شکل بسیار متنوع بوده و بررسی تمام حالات چه از لحاظ زمان و چه از لحاظ هزینه به صرفه نمیباشد از روش طراحی آزمایشات تاگوچی جهت تقلیل حالات موجود استفاده شده است. سپس رابطه حاکم بر نتایج آزمونهای گرفته شده با درصد خوبی به کمک شبکه عصبی تشخیص داده شده و در نهایت از الگوریتم ژنتیک جهت بهینه سازی و به دست آوردن ایده آل-ترین شکل رأس استفاده شده است. | ||
| Keywords | ||
| دیوارههای صوتی; روش المان مرزی; افت جاگذاری; شبکه عصبی; الگوریتم ژنتیک | ||
|
Statistics Article View: 273 PDF Download: 308 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,794,095 |
| PDF Download | 15,995,227 |