تحلیل پسا فلاتر بالک دوبعدی مافوق صوت با ضخامت متغیر با اثرات لقی، سفتی و میرایی چرخشی و انتقالی غیرخطی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 23, Volume 15, Issue 6, 1394, Pages 179-189 PDF (939.93 K) | ||
| Authors | ||
| حمید موسی زاده1; بهزاد قدیری دهکردی* 2; پوریا ظریفیان3 | ||
| 1تربیت مدرس | ||
| 2استادیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 3امیر کبیر | ||
| Abstract | ||
| با توجه به اهمیت بال و بالک در سیستمهای هوافضایی مافوق و کاربرد آنها در پایداری و کنترل و پرواز، بررسی پایداری آیروالاستیک آنها در جریان مافوق صوت دارای اهمیت و کاربرد فراوان است. در تحقیق حاضر مدل بالک مافوق صوت دوبعدی بهصورت کاملا غیرخطی در بخش سازه و آیرودینامیک فرض شده است. سازه بالک با سفتی و میرایی غیرخطی پیچشی و انتقالی به ترتیب از مرتبه 3 و 2 و لقی حرکت پیچشی و انتقالی، بهصورت ترکیبی فرض شده است. یک ترکیب سازهای کاملا غیرخطی با اثر میرایی غیرخطی که برای اولین مرتبه مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج حاصل دارای نکات مهم و قابل توجهی است که مورد مطالعه قرار گرفته است. همینطور، مدل آیرودینامیک پیستون مرتبه 3 غیرخطی برای شبیهسازی جریان مافوق صوت اطراف بالک فرض شده است. معادلات غیرخطی حاکم براساس اصل همیلتون و با استفاده از انرژی جنبشی و پتانسیل و کارمجازی مربوط به بالک دوبعدی تعیین شده است. بعد از انتقال معادلات در فضای حالت، با استفاده از روش رانگ-کوتای مرتبه 4 برای تعیین رفتار آشوبناک و سیکل محدود بالک، حل شدهاند. بالک با سفتی غیرخطی پیچشی، با افزایش سرعت، کاملا رفتار نرم شونده نشان داده است. اما، با حضور سفتی انتقالی، رفتار سازه برای سرعتهای پایینتر سخت شونده است. اثر لقی پیچشی و انتقالی در رفتار پسا فلاتر بالک بسیار پیچیده است و بطور کلی در سرعتهای کم باعث افزایش ناپایداری شده است. همینطور، افزایش سرعت باعث کاهش اثر میرایی در رفتار پسا فلاتر بالک شده است. | ||
| Keywords | ||
| سفتی غیرخطی; میرایی غیرخطی; لقی; نوسانات سیکل محدود; ایرفویل لوزی شکل | ||
|
Statistics Article View: 302 PDF Download: 331 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,231,302 |
| PDF Download | 16,203,476 |