مدل سازی ترمودینامیکی یک واحد توان کمکی مجهز به پیل سوختی اکسید جامد لوله ای با کاربرد در سیستم های پیشرانش هوایی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 19, Volume 15, Issue 6, 1394, Pages 132-144 PDF (561.17 K) | ||
| Authors | ||
| جاماسب پیرکندی* 1; مصطفی محمودی2; فرهاد امانلو3 | ||
| 1استادیار-دانشگاه صنعتی مالک اشتر - مجتمع دانشگاهی هوافضا | ||
| 2عضو هیات علمی / دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
| 3کارشناس ارشد / دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
| Abstract | ||
| قابلیت پیلهایسوختی اکسیدجامد در ترکیب با سیکل توربین گاز سبب شده است که سیستم ترکیبی حاصل به عنوان یک سیستم تولید توان جدید مد نظر پژوهشگران مختلف قرار گیرد. از کاربردهای مهم این نوع سیستمهای هیبریدی استفاده از آنها در واحدهای پیشرانش هواپیماهای بدون سرنشین و مسافربری به عنوان واحد توان کمکی میباشد. هدف عمده این تحقیق طراحی یک سیستم تولید توان کمکی هیبریدی مجهز به پیلسوختی اکسید جامد است که در آینده نزدیک یکی از نیازهای اساسی جهت تولید توان الکتریکی در هواپیماهای بزرگ خواهد بود. پارامترهای طراحی و متغیرهای تصمیمگیری در تحلیل سیستم، نسبت فشار کمپرسور، دمای گازهای ورودی به توربین و تعداد سلول پیل انتخاب شدهاند. نتایج نشان میدهد که افزایش فشار کاری سیستم سبب کاهش دمای گازهای خروجی از توربین و دمای کاری پیل شده و این مساله به شدت بر روی توان تولیدی و راندمان الکتریکی سیستم اثر میگذارد. در دمای 1000 درجه سلسیوس برای گازهای ورودی به توربین راندمان الکتریکی سیستم در حدود 49 درصد میباشد. حداکثر راندمان الکتریکی سیستم در پیلسوختی نیز در حدود 55 درصد برآورد میگردد. بررسی نتایج به دست آمده نشان میدهد که در صورت کنترل حرارت تولید شده در پیل و استفاده مفید از آن راندمان کلی سیستم تا حدود 84 درصد قابل افزایش خواهد بود. از طرف دیگر افزایش تعداد سلولهای توده پیلسوختی سبب افزایش راندمان الکتریکی و کاهش راندمان کلی سیستم هیبریدی خواهد شد. | ||
| Keywords | ||
| واحد توان کمکی; پیلسوختی اکسید جامد; توربین گاز; سیستم ترکیبی; راندمان | ||
|
Statistics Article View: 272 PDF Download: 324 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,230,839 |
| PDF Download | 16,203,335 |