تأثیر زیستدیزل سویا بر عملکرد و آلاینگی موتور اشتعال تراکمی سریع | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 49, Volume 15, Issue 5, 1394, Pages 405-411 PDF (1.34 M) | ||
| Authors | ||
| آرمان حمیدی1; سید مصطفی میرسلیم* 2; برات قبادیان3; امیرحسین پریور4; سعید عبدالملکی5 | ||
| 1دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
| 3عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 4کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی | ||
| 5کارشناس ارشد صحه گذاری شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو | ||
| Abstract | ||
| بیودیزل یک جایگزین تجدیدپذیر و پایدار برای سوختهای فسیلی میباشد که از روغنهای گیاهی و چربیهای جانوری بدست میآید. در این مقاله به بررسی آزمایشگاهی استفاده از متیل استر روغن سویا (زیستدیزل) در سوخت نفتگاز با نسبت اختلاطهای B0، B2، B5 و B10 پرداخته شده است. در این مطالعه مشخصههای عملکردی و آلایندگی سوخت نفتگاز معمولی و مخلوطهای سوخت زیستدیزل با هم مقایسه شده است. آزمونها در شرایط پایا با یک موتور دیزل پاشش مستقیم 90 کیلوواتی مجهز شده به سامانه چرخش مجدد گازهای خروجی و بدون اصلاحات در زینه بندی موتور انجام شده است. نتایچ تجربی مصرف سوخت ویژه ترمزی، گشتاور و دمای گازهای خروجی و همچنین نتایج تجربی آلایندههایی همچون دیاکسید کربن، دوده، اکسید نیتروژن، مونواکسیدکربن و هیدروکربنهای نسوخته ارائه و در مورد آنها بحث شده است. نتایج تجربی مشخصههای عملکردی موتور در شرایط مختلف (بار و دور موتور مختلف) افت کمی در توان موتور و افزایش محسوس در مصرف سوخت ویژه ترمزی به دلیل ارزش حرارتی کوچکتر زیستدیزل نشان داد. آلایندههای دوده، مونواکسیدکربن و هیدروکربن با افزایش درصد اختلاط زیستدیزل در مقایسه با نفتگاز خالص افزایش یافت. هر چند افزایش در آلایندههای اکسید نیتروژن و دیاکسیدکربن با افزایش درصد اختلاط زیستدیزل مشاهده شد. | ||
| Keywords | ||
| زیستدیزل; موتور دیزل; عملکرد; آلایندگی; مصرف ویژه سوخت ترمزی | ||
|
Statistics Article View: 256 PDF Download: 330 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,264,084 |
| PDF Download | 16,213,128 |