طراحی بهینه عملگر هیدرومکانیکی سیستم کنترل موتور سوخت مایع بر اساس مدل مرجع حلقه باز | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 45, Volume 15, Issue 4, 1394, Pages 369-378 PDF (755.14 K) | ||
| Authors | ||
| علی جعفرقلی1; حسن کریمی* 2; سید رضا موسوی فیرده3 | ||
| 1دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی- دانشکده هوافضا | ||
| 2دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی، دانشکده هوا و فضا | ||
| 3دانشگاه صنعتی امیرکبیر- دانشکده برق | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله، طراحی یک عملگر هیدرومکانیکی برای سیستم کنترل یک موتور سوخت مایع انجام شده است. با هدف سرعت پاسخ مناسب، ساختار عملگر به گونهای طراحی شده است تا کورس حرکتی المان کنترلی کم شود. لذا، مکانیزم حرکتی المان کنترلی، دورانی در نظر گرفته شده است. در طراحی عملگر، توجه ویژهای به پروفیل المان کنترلی ـ که تعیینگر ضریب تبدیل موتور است ـ شده است. ایدهی نوینی که مبنای طراحی بهینه قرار گرفته است، طراحی عملگر بر اساس نزدیک کردن مدل حلقه باز شیی کنترلی به مدل مرجع مطلوب حلقه بازی است که از پیش و با توجه به معیارهای رفتار دینامیکی مناسب، تعیین میشود. شیی کنترلی شامل موتور، سرووموتور و عملگر هیدرومکانیکی است. بر این اساس با در دست بودن مدل ریاضی موتور سوخت مایع و پس از طراحی ساختاریِ عملگر هیدرومکانیکی، مدل پارامتریک آن تعیین و فرآیند بهینهسازی روی مدل شیی کنترلی و مدل پارامتریک عملگر به روش الگوریتم تفاضلات تکاملی انجام و با اصلاح پارامترهای عملگر، پاسخ دینامیکی مدل تجمیعی به پاسخ مدل مرجع حلقه باز نزدیک شده است. نتایج بیانگر آن است که با طراحی بهینه عملگر و اصلاح پارامترهای هندسی آن و بهرهی جبرانساز، مقدار تابع هزینــهی تعـیینی ـ بر مبنای خطای تعقیب سیگنال مرجع فشار محفظه احتراق موتور سوخت مایع ـ چهار برابر بهبود یافته است. | ||
| Keywords | ||
| مدل غیرخطی; عملگر هیدرومکانیکی; مدل مرجع; طراحی بهینه; موتور سوخت مایع | ||
|
Statistics Article View: 358 PDF Download: 488 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,273 |
| PDF Download | 17,551,363 |