ناپایداری دینامیکی در تیرهای با مقطع متغیر در اثر تحریک باد | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 20, Volume 15, Issue 3, 1394, Pages 153-161 PDF (407.62 K) | ||
| Authors | ||
| حمید معین فرد* 1; بهنام معتکف ایمانی2; مرتضی داودی3; امین رحیم زاده4 | ||
| 1Vakil Abad BLVD Ferdowsi University of Mashhad | ||
| 2استاد دانشگاه فردوسی | ||
| 3دانشگاه فردوسی | ||
| 4پژوهشکده هوا-خورشید دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| Abstract | ||
| مدلسازی دینامیکی تیرها تحت تاثیر نیروهای آیرودینامیکی در بسیاری از شاخههای مهندسی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله روش جدیدی برای مدلسازی حوزهی زمان تیرهای یکسرگیردار با خواص هندسی و فیزیکی متغیر در طول تیر، تحت تحریک جریان باد ارائه میشود. در ابتدا با استفاده از اصل همیلتون و با فرض تئوری اویلر-برنولی معادله دیفرانسیل با مشتق جزئی حرکت تیرِ با مقطع متغیر استخراج میگردد. در ادامه از یک روش عددی تفاضل محدود برای تعیین فرکانسهای طبیعی و شکل مودهای تیر با مقطع متغیر استفاده شده است. در قدم بعدی با استفاده از روش گلرکین و بر پایه شکل مودهای استخراج شده در مرحله قبل، معادله دیفرانسیل با مشتقات جزئی حرکت تیر، تبدیل به معادله دیفرانسیلی معمولی با ترمهای غیر خطی تحریک میگردد. نیروهای آیرودینامیکی با استفاده از نرم افزار کد باز XFOIL مدلسازی شدهاند. تیر مورد بررسی دارای مشخصات منطبق بر پره توربین بادی 100 کیلوواتی است که هم اکنون در پژوهشکده هواخورشید دانشگاه فردوسی مشهد در مرحله ساخت و راهاندازی است. نتایج شبیهسازی مشخص مینماید که در نظر گرفتن یک شکل مود در روش گلرکین برای تخمین پاسخ دینامیکی تیر، جوابهای قابل قبولی خواهد داشت. همچنین مشاهده شد که سرعت ناپایداری با میرایی مودال تیر نسبت مستقیم دارد و به گونهای است که سرعت ناپایداری در تیرهای با میرایی بالاتر، بیشتر از سرعت ناپایداری در تیرهای با میرایی پایینتر است. نتایج حاصل از این مطالعه میتوانند به خوبی در طراحی بهینه تیرهای با خواص هندسی و فیزیکی متغیر مورد استفاده قرار بگیرند. | ||
| Keywords | ||
| تیر مقطع متغیر; شبیه سازی حوزه زمان; سرعت ناپایداری; تحریک باد | ||
|
Statistics Article View: 363 PDF Download: 438 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,547 |
| PDF Download | 17,559,781 |