طراحی و مدلسازی دسته موتور هیدرولیکی فعال برای کاربرد خودرو با بهرهگیری از الگوریتم کنترل وفقی FXLMS | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 10, Volume 15, Issue 1, 1394, Pages 59-66 PDF (689.05 K) | ||
| Authors | ||
| رضا تیکنی* 1; سعید ضیائی راد1; نادر وحدتی2; سمیه حیدری3 | ||
| 1هیات علمی/دانشگاه صنعتی اصفهان | ||
| 2هیات علمی/دانشگاه پترولیم امارات متحده عربی | ||
| 3دانشگاه صنعتی نانیانگ، سنگاپور | ||
| Abstract | ||
| دسته موتورهای هیدرولیکی به طور گسترده در صنایع هوایی و خودرویی برای جداسازی ارتعاشات و راحتی بیشتر مسافران مورد استفاده قرار میگیرند. در این پژوهش دسته موتور هیدرولیکی فعالی ارائه گردیده است که علاوه بر قابلیت جداسازی ارتعاشات در گستره وسیعی از فرکانسها، قابلیت تبدیلشدن به یک مستهلک کننده و همچنین قابلیت تبدیلشدن به یک دسته موتور شبه فعال را دارا میباشد. طراحی جدید شامل یک دسته موتور هیدرولیکی غیرفعال، یک عملگر الکترومغناطیسی و یک مدار الکتریکی شامل خازن و کلیدهای قطع و وصل میباشد. عملگر الکترومغناطیسی در محفظه پایینی قرار گرفته است و وظیفه تغییر در سختی حجمی آن محفظه و در نتیجه تأثیر بر سختی دینامیکی دسته موتور را بر عهده دارد. مدار الکتریکی یک خازن را به صورت موازی با سیمپیچ مغناطیسی قرار میدهد و در هنگام اعمال بارهای ضربهای امکان تغییر در ویژگیهای دسته موتور از جداساز ارتعاشات به مستهلک کننده را فراهم میآورد. مدل فیزیکی و روابط ریاضی مربوط به این دسته موتور به طور کامل ارائه گردیده است. در انتها با به کارگیری الگوریتم کنترل وفقی FXLMS کارایی دسته موتور در حالت فعال نشان داده شده و با حالت غیر فعال مقایسه گردیده است. | ||
| Keywords | ||
| دسته موتور هیدرولیکی; کنترل ارتعاشات; دسته موتور فعال; کنترل وفقی | ||
|
Statistics Article View: 269 PDF Download: 320 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,264,107 |
| PDF Download | 16,213,132 |