ارائه مدل دیفرانسیلی پلیتروپیک به منظور ارزیابی عملکرد موتور استرلینگ با در نظر گرفتن مدلهای مختلف انتقال حرارت در بازیاب | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 22, Volume 15, Issue 2, 1394, Pages 187-197 PDF (452.71 K) | ||
| Authors | ||
| حسین صیادی* 1; مجتبی باباالهی2 | ||
| 1دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک | ||
| 2دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک | ||
| Abstract | ||
| یک مدل حرارتی دیفرانسیلی بمنظور شبیه سازی عملکرد حرارتی موتور استرلینگ ارائه گردیده است. در این مدل با ارزیابی واقعی تر عملکرد موتور، فرایند انبساط و تراکم پلیتروپیک جایگزین مدلهای هم دما و آدیاباتیک پژوهشهای پیشین شده و علاوه بر این اثر افتهای مختلف موجود در موتور واقعی به منظور تصحیح مدل وارد مدل پلی-تروپیک توسعه داده شده گردیده است. برای این منظور اثر غیر ایدهآل بودن بازیاب حرارتی در نظر گرفته شده و میزان حرارت بازیابی شده توسط بازیاب، تصحیح گردیده و غیر ایدهآل بودن گرمکن و خنککن مورد ارزیابی قرار گرفته است. سپس فشار در محفظههای موتور تصحیح گردیده و به منظور ارزیابی صحیح از کار تراکمی و انبساطی از روش تحلیل ترمودینامیک سرعت محدود استفاده شده است. در نهایت اثر انتقال حرارت به واسطه هدایت طولی در بازیاب، نشت جریان بین سیلندر و پیستون و اتلاف حرارتی پیستون (اثر شاتل) بین محفظه گرم و سرد، به مدل مورد نظر اعمال گردیده و مدل توسعه داده شده روی یک موتور استرلینگ نمونه موسوم به موتور GPU-3 بکار گرفته شده و دقت مدل دیفراسیلی بدستآمده با استفاده از نتایج آزمایشگاهی موجود، صحهگذاری شده و با مدلهای حرارتی قبلی مقایسه گردیده است. با توجه به تاثیر بسیار زیاد عملکرد بازیاب روی کارکرد موتور استرلینگ و توجه به وجود مدلهای حرارتی مختلف برای بازیاب، این مدلهای حرارتی مربوط به بازیاب در مدل پلی تروپیک آزمایش گردیده و از طریق مقایسه با نتایج آزمایشگاهی دقیقترین مدل حرارتی برای بازیاب معرفی گردیده است. | ||
| Keywords | ||
| موتور استرلینگ; مدل پلیتروپیک; مدل حرارتی دیفرانسیلی; ترمودینامیک سرعت محدود; بازیاب | ||
|
Statistics Article View: 378 PDF Download: 455 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,039 |
| PDF Download | 17,551,292 |