بررسی پایداری سمتی یک خودروی مفصلی مبتنی بر صفحه فاز | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 16, Volume 15, Issue 2, 1394, Pages 124-134 PDF (1.17 M) | ||
| Authors | ||
| رضا کاظمی* 1; شهرام آزادی2; ناصر اسماعیلی3; سید حامد طباطبایی اوره4 | ||
| 1دانشیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی | ||
| 3دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی | ||
| 4عضو هیئت علمی دانشگاه تهران جنوب | ||
| Abstract | ||
| در خودروی مفصلی تاکنون در مرجعی اهمیت تنظیم و یا محدود نمودن زاویه لغزش جانبی به عنوان مهمترین کمیت حرکتی مورد بررسی قرار نگرفته است. حال آن که رفتار دینامیکی مناسب آنها از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. در این پژوهش بر مبنای یک مدل صفحه ای از خودروی مفصلی و با اتخاذ یک روش مناسب اهمیت این کمیت مورد بررسی قرار میگیرد. در این مقاله پس از آشنایی با پژوهشهای پیشین ، به تشریح مدل خودروی مفصلی میپردازیم. مدل انتخابی، یک مدل 14 درجه آزادی صحه گذاری شده از خودروی مفصلی است که دینامیک سویی خودرو را شبیهسازی مینماید. در مبحث تحلیل پایداری از روش صفحه فاز مبتنی بر مدل غیر خطی سه درجه آزادی خودروی مفصلی که درجات آزادی اصلی در حرکت صفحه ای را در بر میگیرد، استفاده میشود. در این بخش با ثابت در نظر گرفتن سرعت طولی خودرو به عنوان شرط بحرانی، به رسم صفحه فاز کشنده با دو متغیر زاویه لغزش جانبی و سرعت چرخشی خودروی مفصلی پرداخته و نواحی پایدار و ناپایدار را از یکدیگر تفکیک مینماییم. سیستم های فازی تخمینگر بر اساس مدل فازی تاگاکی سوگینو پایهریزی شده اند و با توجه به نتایج حاصل از صفحه فاز یک محدوده پایدار برای حرکت خودروی مفصلی را ارایه میدهند. در نهایت با طراحی دو سیستم کنترلی پی-دی بر مبنای محدوده پایدار، جهت کنترل زاویه مفصل و زاویه لغزش جانبی، کاربرد صفحه فاز در بررسی پایداری را پررنگتر جلوه میدهیم. در انتها تحلیل نتایج و تست روش بر مبنای مدل کامل خودرو ارایه میگردد. | ||
| Keywords | ||
| خودروی مفصلی; زاویه لغزش جانبی; صفحه فاز; دینامیک سمتی خودرو; طراحی تخمینگر فازی | ||
|
Statistics Article View: 403 PDF Download: 438 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,371 |
| PDF Download | 17,551,395 |