بهینهسازی پارتویی گسسته-پیوستهی گیربکس اصلی هلیکوپتر سیکورسکی ASH-3D | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 20, Volume 14, Issue 16, 1393, Pages 170-180 PDF (1.4 M) | ||
| Authors | ||
| فرید وکیلی تهامی* 1; رضا حسن نژاد قدیم1; اکبر رسولیان2 | ||
| 1هیئت علمی، دانشگاه تبریز | ||
| 2دانشجو، دانشگاه تبریز | ||
| Abstract | ||
| امروزه بهینهسازی یکی از موضوعات مهم در علوم مهندسی و صنعت بوده و برای رقابت در عرصهی طراحی و تولید، استفاده از این روش در طراحی تمامی قطعات مکانیکی امری حیاتی است. از این رو میبایست بهدنبال طرحی بهینه بود که در عین سادگی، امکان تولید داشته باشد. در صنایع هوافضا دو مسئلهی وزن و عمر قطعات بسیار حائز اهمیت هستند و از آنجاییکه گیربکس یکی از مهمترین بخشها در سیستم پیشرانهی هلیکوپتر میباشد مسئلهی بهینهسازی وزن و اطمینان از استحکام خستگی آن از اهمیت دوچندان برخوردار میشود. طرحهای موجود بیشتر برمبنای یکی از این اهداف ارائه شدهاند اما در واقع طرحی بهینه خواهد بود که هدفهای مختلف را دربر گیرد. از اینرو در این مقاله، مقادیر مناسب پارامترهای طراحی شامل مدول عمودی و عرض چرخدندههای گیربکس اصلی هلیکوپتر سیکورسکی ASH-3D با استفاده از بهینهسازی چندهدفهی گسسته-پیوستهی ترکیبی در جهت طراحی بهینهی گیربکس از نظر کاهش وزن، افزایش ضریب اطمینان کمینه و کاهش اختلاف ضرایب اطمینان بیشینه و کمینهی مجموعهی چرخدندهها تعیین شده و در نهایت نیز نتایج با طرح تولیدشده توسط سیکورسکی مقایسه شده است. نتایج بهدستآمده در بهینهسازی تکهدفه حاکی از کاهش 24/27 درصدی جرم چرخدندههای طرح بهینه در مقایسه با گیربکس صنعتی بهکاررفته در هلیکوپتر سیکورسکی ASH-3D میباشند. نتایج بهینهسازیهای دوهدفه و سههدفه نیز بهصورت جبههی پارتو ارائه شدهاند و جوابهایی با حالات حدی بهعنوان نمونه آورده شدهاند. | ||
| Keywords | ||
| گیربکس هلیکوپتر; خستگی; وزن; بهینهسازی چندهدفهی گسسته-پیوستهی; جبههی پارتو | ||
|
Statistics Article View: 5,111 PDF Download: 7,658 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,411,571 |
| PDF Download | 15,849,035 |