بررسی آیرودینامیکی و بهینهسازی پارامترهای هندسی و نوسانی بالوارهها در حرکت فراز و فرود با روش پاسخ سطح | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 13, Volume 14, Issue 16, 1393, Pages 101-111 PDF (1.34 M) | ||
| Authors | ||
| محمد حسن جوارشکیان* 1; امیر باقری2; علی اسماعیلی3; عبدالمجید زمانی فرد2 | ||
| 1دانشیار دانشگاه فردوسی | ||
| 2دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 3دانشگاه لیسبون | ||
| Abstract | ||
| در این تحقیق حرکت فراز و فرود بالواره توسط یک روش عددی بر مبنای حجم محدود در رینولدزهای مختلف شبیه سازی و تاثیر ضخامت، فرکانس کاهیده و دامنه نوسان بر ضرایب آیرودینامیکی بررسی شده است. در روند عددی مذکور، از الگوریتم سیمپلسی، حل کننده ضمنی، اسکیم های مرتبه بالا و تکنیک شبکههای دینامیکی استفاده گردیده و جریان لزج، آرام، غیر قابل تراکم و ناپایا فرض شده است. شبیه سازی در سه عدد رینولدز 1000، 11000 و 50000 که به ترتیب مطابق با رژیم پروازی حشراتی مانند پروانه، پرنده کوچک مرغ مگس خوار و کبوتر است و در دو فرکانس کاهیده و سه دامنه نوسان انجام شده است. مقایسه نتایج این شبیه سازی با دادههای منتشر شده، صحت تحقیق را تایید مینماید. توزیع فشار و گردابههای منتشره در اطراف بالواره نشان میدهند که تغییر ضخامت منجر به تاخیر در جدایش گردابهها می شود و متوسط زمانی ضریبرانش تغییر پیدا می کند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که دامنه نوسان و فرکانس کاهیده دو پارامتر مهم می باشد اما فرکانس کاهیده نقش موثرتری از دامنه نوسان دارد. همچنین روش پاسخ سطح تقویت شده و برای بهینهسازی بالواره نوسانی استفاده گردیده است. نتایج حاصله نشان میدهد که بالواره با ضخامت 29/0، فرکانس 08/3 و دامنه نوسان بی بعد 5/0 بشترین نیروی رانش را ایجاد میکنند. | ||
| Keywords | ||
| "حرکت فرازوفرود"; " شبکه های دینامیکی"; " ضخامت بالواره"; " عدد رینولدز"; "رژیم پروازی پرندگان" | ||
|
Statistics Article View: 5,152 PDF Download: 7,634 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,411,547 |
| PDF Download | 15,849,033 |