کنترل تطبیقی سیستمهای کنترل پرواز در حضور خرابی عملگرها | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 11, Volume 14, Issue 16, 1393, Pages 83-93 PDF (516.95 K) | ||
| Authors | ||
| محمد نوابی* ; محمد ردایی | ||
| دانشگاه شهید بهشتی | ||
| Abstract | ||
| خرابیهای عملگر در یک سیستم میتواند باعث کاهش عملکرد سیستم، ناپایداری و حتی موجب حوادث و سوانح اسفباری گردد. لذا، کنترل تطبیقی هواپیما در حضور آسیب یکی از مهمترین موضوعات تحقیق در طراحی کنترل پرواز برای بالا بردن سطح ایمنی پروازها میباشد. آسیب باعث تغییرات ساختاری و عدمقطعیتهای پارامتری میگردد که نیازمند یک مدلسازی جدید هواپیما و همچنین روشهای کنترلی جدید میباشد. در این مقاله، ابتدا یک کنترل نامی مبتنی بر روش کنترلر تنظیمگر بهینه طراحی شده و نشان داده میشود که این کنترلر قادر به برخورد با خرابی نامعین عملگرها نبوده و عملکرد مطلوب حاصل نمیگردد. سپس، یک سیگنال فیدبک تطبیقی مبتنی بر روش کنترل تطبیقی مستقیم برای برخورد با عدمقطعیتها (آسیبها) طراحی میشود. طرح کنترل تطبیقی پیشنهادی برای یک مدل دینامیکی هواپیمای تجاری بزرگ که حرکت طولی و عرضی آن در نتیجه استفاده از مدل اختلاف تراست کوپل شدهاند، پیادهسازی میشود. طرح کنترلی و مدل دینامیکی در حضور خرابی عملگرهای رادر، ایلرون و موتور اعمال میشوند. نوع آسیب در نظر گرفته شده برای این عملگرها از نوع قفل شدن در موقعیت در نظر گرفته شده و بداین معناست که بعد از زمان آسیب سطوح کنترلی در یک مقدار نامعین ثابت میشوند. آنالیز تحلیلی پایداری و نتایج شبیهسازیها اثربخشی طرح پیشنهادی را نشان میدهد. | ||
| Keywords | ||
| خرابی عملگر; کنترل تطبیقی; بازیابی پایداری; اختلاف تراست; ردیابی مجانبی | ||
|
Statistics Article View: 5,149 PDF Download: 7,629 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,411,859 |
| PDF Download | 15,849,119 |