تحلیل اثر روانکاری بر پایدارسازی رفتار دینامیکی مکانیزم لنگ- لغزنده با مفصل لولای لقیدار | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 46, Volume 14, Issue 15, 1393, Pages 377-387 PDF (946.35 K) | ||
| Authors | ||
| ساسان رحمانیان1; محمدرضا قضاوی* 2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2دانشیار هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| بهطورکلی در تحلیل دینامیکی سیستمهای مکانیکی مفاصل را بهصورت ایده آل در نظر میگیرند، اما به دلیل خطاهای موجود در ساخت و مونتاژ قطعات، وجود لقی در مفاصل امری اجتنابناپذیر است که این موضوع باعث ایجاد برخوردهای مکرر میان میل محور و یاتاقان شده و رفتار متناوب پایدار سیستم به رفتاری آشوبناک تبدیل می-گردد. تنزل در عملکرد دینامیکی سیستم، کاهش طول عمر قطعات در اثر خستگی و تولید ارتعاشات نامطلوب همگی ازجمله عواملی هستند که در اثر اعمال نیروهای ضربه- تماس ناشی از لقی در مفصل نتیجه میگردند. در ابتدا مدلهای مختلف نیروی تماس بین دو سطح معرفی گشته و سپس، مدل دینامیکی مفصل لولای لقی دار برای دو حالت تماس خشک و مفصل روانکاری شده ارائهشده است. در این تحقیق، رفتار دینامیکی یک مکانیزم لنگ- لغزنده با لولای لقی دار در مفصل اتصال عضو لغزنده و میله رابط (شاتون)، با استفاده از مدل نیروی تماس لنکرانی و نیکروش بررسی و نسبت به حالت ایده آل مقایسه شده است. با در نظر گرفتن اثر اصطکاک میان محور و یاتاقان معادلات حرکت حاکم بر سیستم برای دو فاز تماسی و غیر تماسی استخراج گشته و مشاهده میگردد که سیستم مفروض به ازای اندازه لقی مشخص، رفتاری آشوبناک از خود نشان میدهد. بهمنظور پایدارسازی یک مدار متناوب ناپایدار موجود در جذبکننده آشوبناک سیستم، از یک سیال روانکار در فاصله لقی میان میل محور و یاتاقان استفادهشده است. | ||
| Keywords | ||
| لولای لقی دار; مکانیزم لنگ- لغزنده; سیال روانکار; رفتار آشوبناک | ||
|
Statistics Article View: 260 PDF Download: 303 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,790 |
| PDF Download | 15,843,201 |