بررسی و شبیهسازی عددی اثر خوردگی پره ها بر کارآیی توربین محوری تجاری | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 34, Volume 14, Issue 15, 1393, Pages 279-289 PDF (1.42 M) | ||
| Authors | ||
| مجتبی قطعی1; محمود چهارطاقی* 1; علی سمائی نیا2; هادی کرابی3 | ||
| 1استادیار دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
| 2دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
| 3شرکت دوار صنعت شریف | ||
| Abstract | ||
| پرههای توربینهای گازی در شرایط مختلف کاری ، تحت تاثیر عواملی نظیر خوردگی داغ، سایش و برخورد ذرات خارجی، تخریب میگردند و بر اثر کاهش عمر کاری آنها، بازده توربین کاهش یافته، نهایتا منجر به تحمیل هزینههای سنگین جهت تعمیرات و جایگزینی پرهها میشوند. هدف از این مقاله بررسی تاثیر خوردگی و آسیبدیدگی پرهها، بر میدان جریان و کارآیی توربین بوسیله شبیهسازی عددی میباشد. به منظور تحلیل رفتار جریان داخلی، حل معادلههای بقای جرم، ممنتوم و انرژی با استفاده از شبیه-سازی عددی توربین در محیط نرمافزار انسیس سی اف اکس صورت گرفته است. در این پژوهش، توربینی دوطبقه و با خنککاری کامل، به صورت سهبعدی، شبیهسازی و نتایج حاصل با نتایج آزمایشگاهی اعتبارسنجی گردیده است. سپس اثرات افزایش لقی نوک پرهی روتورها به همراه کاهش ضخامت ناشی از خوردگی در لبهی حمله و فرار پرهها، بهطور جداگانه، بر میدان جریان و عملکرد توربین، در پنج نسبتفشار واقعی، بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که مهمترین عامل کاهش بازده، افزایش لقی نوک پرههای روتور است؛ از طرفی کاهش کارآیی و افزایش ضرایب افت ناشی از آسیبدیدگی لبهی حملهی پرهها، تنها اندکی نسبت به لبهی فرار، تاثیرگذارتر خواهند بود. | ||
| Keywords | ||
| توربین; خوردگی پره; تحلیل سه بعدی; عملکرد توربین گازی; میدان جریان | ||
|
Statistics Article View: 274 PDF Download: 286 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,790 |
| PDF Download | 15,843,202 |