پیش بینی عددی ارتعاش در دسته سیلندر استوانه ای منعطف تحت جریان دوفازی عرضی با مدل تعادلی همگن | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 20, Volume 14, Issue 15, 1393, Pages 155-169 PDF (847.32 K) | ||
| Authors | ||
| بهزاد قدیری* 1; عمید خسروداد2; محمدرضا انصاری2; حامد حوری جعفری3 | ||
| 1استادیار دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2تربیت مدرس | ||
| 3موسسه مطالعات بین المللی انرژی | ||
| Abstract | ||
| ناپایداری الاستیک - سیال از جمله مکانیزمهای مهم تحریک در دسته سیلندر مبدلهای حرارتی در معرض جریان عرضی میباشد که منجر به ارتعاش با دامنه بالای سیلندرها و نهایتاً ویرانی سازه میشود. جریان در طول مبدلهای حرارتی بیشتر به صورت جریان دوفازی میباشد. مطالعه عددی جریانهای دوفازی بدلیل وجود پارامترهای نظیر کسر حجمی و نوع ارتباط دو فاز در سطح مشترک از پیچیدگی زیادی برخوردار است. مطالعات آزمایشگاهی برروی جریانهای دوفازی بسیار پرهزینه و مشکل میباشد، لذا استفاده از مدلهای ریاضی مناسب برای بررسی عدی جریان دوفازی از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. در مقاله حاضر مرز ارتعاش یک سیلندر منعطف با حل جریان دوبعدی، ناپایا، لزج و آشفته در اطراف دسته سیلندرهای استوانهای در چیدمان مثلثی نرمال(30 درجه) به طور عددی پیشبینی شده است. بر همکنش بین سازه و سیال به صورت کاملاً کوپل صورت پذیرفته است. برای تحلیل جریان دوفازی از مدل ریاضی همگن استفاده شده است. در مدل همگن فرض میشود که اختلاف سرعتی بین فاز مایع و فاز گاز موجود نمیباشد. جهت بررسی رفتار جریان دوفازی با مدل همگن، سرعت بحرانی کاهش یافته حول یک سیلندر منعطف احاطه شده توسط دسته سیلندر صلب و منعطف مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که با افزایش کسر حجمی برای جریان، دامنه ارتعاش کاهش یافته و سرعت بحرانی افزایش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| دسته سیلندر; جریان دوفازی; مدل هموژن; ارتعاشات ناشی از جریان | ||
|
Statistics Article View: 254 PDF Download: 291 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,790 |
| PDF Download | 15,843,201 |