مطالعه تجربی و عددی منحنی حد شکل دهی لوله فولادی زنگ نزن 304 در فرایند هیدروفرمینگ | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 25, Volume 14, Issue 13, 1393, Pages 224-232 PDF (805.11 K) | ||
| Authors | ||
| مهدی فلاحتی نقیبی1; مهدی گردویی* 2; محمد بخشی جویباری3; عبدالحمید گرجی ولوکلا4 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد/دانشگاه شاهرود | ||
| 2استادیار/ دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شاهرود | ||
| 3استاد/دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| 4استادیار/دانشکده مهندسی مکانیک/دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله با هدف ارائهی یک الگوی جدید تست جهت پیشبینی حد شکلدهی لوله فولادی زنگنزن 304، نخست به بررسی عددی اثر نحوه بارگذاری و هندسه قالب بر مسیر کرنش و ناپایداری پلاستیک ایجاد شده در لوله پرداخته و مطالعه اثر هندسه قالب با تغییر در شعاع گوشه و طول ناحیه تغییر شکل انجام شد. در این پژوهش، اثر مقدار تغذیه محوری لوله در حالت بارگذاری با تغذیه محوری بر نسبت کرنش (β) نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این شرایط، با افزایش طول ناحیه تغییر شکل، نسبت کرنش (β) به سمت صفر میل میکند که این نتیجه مستقل از شرایط مرزی است. با افزایش شعاع گوشه قالب در حالت بارگذاری آزاد، نسبت کرنش (β) کاهش مییابد و مسیر کرنش به سمت حالت کرنشصفحهای نزدیک میشود؛ درحالیکه در بارگذاری با تغذیه محوری، افزایش شعاع قالب تاثیر قابل توجهی بر مسیر کرنش قطعه و نسبت کرنش ندارد. در حالت بارگذاری با تغذیه محوری، با افزایش مقدار تغذیه لوله، نسبت کرنش (β) کاهش چشمگیری مییابد. در بخش تجربی از این تحقیق، تعداد 10 تست از شبیهسازی مذکور برای استخراج منحنی حد شکلدهی بهگونهای انتخاب و اجرا گردید که پراکندگی یکنواختی از نقاط پارگی در صفحه کرنش حاصل شود. لولههای مدرج شده تحت شرایط کنترل شده تا رسیدن به پارگی تحت بارگذاری قرار گرفت و با اندازهگیری کرنش در نواحی مجاور پارگی منحنی حد شکلدهی لوله فولادی ترسیم گردید. | ||
| Keywords | ||
| تحلیل تجربی کرنش; شبیه سازی اجزای محدود; نمودار حد شکل دهی; هیدروفرمینگ لوله | ||
|
Statistics Article View: 258 PDF Download: 304 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,398,384 |
| PDF Download | 15,843,960 |