مطالعه پارامتری توربین موج اقیانوسی (نوع ولز) بر روی بستر نوسانی شناور: آنالیز عددی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 10, Volume 14, Issue 13, 1393, Pages 77-85 PDF (789.84 K) | ||
| Authors | ||
| سید حامد فاطمی1; علیرضا ریاسی* 2; سید احمد نوربخش2 | ||
| 1دانشگاه تهران | ||
| 2عضو هیئت علمی دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| امروزه استفاده از انرژیهای نو به ویژه انرژی امواج اقیانوس جایگاه خاصی در دنیا پیداکرده است. یکی از روشهای استحصال این انرژی استفاده از توربینهای محوری با هد پایین، است. در این مقاله عملکرد یک توربین محوری موج اقیانوسی از نوع ولز که بر روی بستر نوسانی شناور نصب میشود، به صورت عددی مطالعه و بررسی شده است. طول بستر نوسانی برابر با طول موج اقیانوس بوده که توربین ولز در وسط آن قرار دارد. این طراحی سبب دو برابر شدن دبی ورودی به توربین و در نتیجه افزایش توان آن میشود. در این راستا معادلات حاکم شامل پیوستگی و مومنتوم با در نظر گرفتن مدل توربولانسSST k-ωدر دستگاه مختصات دوار حل شدهاند. نتایج از طریق استقلال حل از شبکه و مقایسه با نتایج آزمایشگاهی راستآزمایی شدهاند. نتایج نشان میدهند که با کم کردن لقی و رساندن آن به میزان 2% وتر، بازده تا حدود 35% افزایش پیدا می-کند. همچنین با تغییر زاویه پره نسبت به نوک آن از صفر تا 12 درجه در نسبت سرعتهای مختلف، میزان بازده در نقاط خارج از طراحی بهبود پیدا کرده است. استفاده از پره با پروفیل متغیر باعث به تعویق افتادن پدیده استال در مقاطع نزدیک هاب میشود. در انتها نتایج نشان میدهند که استفاده از پرههای راهنما بین طبقات توربین سبب افزایش راندمان تا حدود 9 درصد شده است. | ||
| Keywords | ||
| توربین ولز; موج دریا; پدیدهی استال; حل عددی | ||
|
Statistics Article View: 261 PDF Download: 287 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,790 |
| PDF Download | 15,843,202 |