بررسی افزایش بازده سیستم پیل سوختی غشا پلیمری در نتیجهی استفاده از اجکتور در مدار تغذیهی سوخت | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 8, Volume 14, Issue 13, 1393, Pages 59-66 PDF (464.85 K) | ||
| Authors | ||
| ابراهیم افشاری* 1; محسن دادور2; علیرضا خادم الحسینی2 | ||
| 1استادیار گروه مکانیک دانشگاه اصفهان | ||
| 2دانشجو | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله، مطالعه ای بر بازده سیستم پیل سوختی غشا پلیمری با استفاده از اجکتور برای بازگرداندن سوخت اضافی در مدار تغذیه ی سوخت آند و مقایسه با سیستم های رایج که عموماً از کمپرسور برای این کار استفاده می کنند، انجام شده است. بدین منظور یک مدل نیمه تحلیلی توسعه یافته برای محاسبه ی میزان افزایش بازده و همچنین میزان ذخیره ی توان در نتیجه ی استفاده از اجکتور و حذف کمپرسور در خط برگشت سوخت با گسترش مدلهای قبلی ارائه شده است. در مدل گسترش یافته با ارائه ی یک پارامتر بی بعد و جدید، پارامترهای مهم هندسی توده پیل سوختی به پارامترهای هندسی اجکتور ربط داده شده اند. نتایج به دست آمده برای یک نمونه پیل نشان می دهد که میزان افزایش بازده در مقادیر مختلف چگالی جریان، متفاوت است و یک نقطه ی ماکزیمم برای آن وجود دارد. میزان ذخیره ی توان در نتیجه ی استفاده از اجکتور در مقایسه با توان توده پیل قابل توجه بوده و با افزایش چگالی جریان، افزایش می یابد. این نتایج کاربرد اجکتور را برای مواردی که نیاز به توان بالاتر وجود دارد، از جمله کاربردهای حمل و نقل که در آنها سیستم پیل سوختی معمولاً در ماکزیمم توان خود کار می کند، به صرفه تر نشان میدهد. | ||
| Keywords | ||
| پیل سوختی غشا پلیمری; اجکتور; بازده سیستم; خط برگشت سوخت; مدل نیمه تحلیلی | ||
|
Statistics Article View: 260 PDF Download: 275 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,396,790 |
| PDF Download | 15,843,201 |