بررسی تأثیر شیب و انسداد تونل روی سرعت بحرانی در آتشسوزی بزرگ در تونل بین شهری | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 6, Volume 14, Issue 11, 1393, Pages 37-46 PDF (996.02 K) | ||
| Authors | ||
| معصومه رئوفی1; کیومرث مظاهری* 2 | ||
| 1دانشکده مهندسی مکانیک - دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2استاد دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| در چند سال اخیر موضوع آتشسوزی در تونل های بین شهری به یک نگرانی مهم تبدیل شده است. ایمنی در برابر آتشسوزی در حال حاضر به عنوان یکی از موضوعات مهم در طراحی تونلها تبدیل شده است. به همین علت بسیاری از تونلها به سیستمهای تهویه طولی برای کنترل دود در صورت آتشسوزی مجهز هستند. در این پژوهش با استفاده از نرم افزار منبع باز FDS آتشسوزی در یک تونل شبیهسازی شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر پارامترهای هندسی روی سرعت بحرانی می باشد. برای مطالعه تأثیر پارامترهای هندسی، تأثیر شیب تونل و انسداد تونل، در اثر حضور خود روها در تونل، مورد بررسی قرار گرفته است. در کار حاضر سعی شده است تا تأثیر شیبهای مثبت و منفی تونل روی رفتار دود و سرعت بحرانی در شرایطی که در تونل آتشسوزی رخ میدهد، مورد بررسی قرار گیرد. برای بررسی تأثیر شیب تونل، با انتخاب پنج شیب، رفتار دود مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان می دهند که در شیبهای مثبت، ستون دود به سمت خروجی تونل و در شیب-های منفی، ستون دود به سمت ورودی تونل منحرف میشود. همچنین، مشاهده شد که با افزایش شیب تونل از شیبهای منفی به مثبت، سرعت بحرانی به صورت خطی کاهش مییابد. بررسی انسداد توسط وسیله نقلیه نشان داد که با افزایش درصد انسداد، سرعت بحرانی کاهش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| آتش سوزی; تونل; سرعت بحرانی; شیب تونل; انسداد تونل | ||
|
Statistics Article View: 396 PDF Download: 488 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,386,451 |
| PDF Download | 17,532,241 |