بررسی تجربی تأثیر موقعیت آغاز پاشش بنزین روی تغییرات سیکلی یک موتور پژوهشی تک سیلندر اشتعال جرقهای | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 5, Volume 14, Issue 12, 1393, Pages 35-42 PDF (920.94 K) | ||
| Authors | ||
| ابراهیم عبدی اقدم* 1; محسن باشی2 | ||
| 1استاد دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| Abstract | ||
| سیستم سوخترسانی و کنترل اختلاط سوخت و هوا از چالشهای اساسی محققان موتورهای اشتعال جرقهای بوده است. مدیریت در کیفیت مخلوط و اقتصاد سوخت سبب تعویض سیستمهای کاربراتوری به انژکتوری شده است. موقعیت آغاز پاشش و طول پاشش سوخت روی عملکرد موتور نقش مهمی دارد. در کار حاضر از یک موتور تک سیلندر پژوهشی با قابلیت تنظیم زمانبندی جرقه که به یک سیستم سوخترسانی پاشش راهگاهی با قابلیت تنظیم موقعیت آغاز پاشش و طول زمان پاشش بنزین مجهز است استفاده شد. نسبت تراکم، سرعت موتور و موقعیت آغاز پاشش به ترتیب به 8، rpm1800 و نقطه مرگ بالای تنفسی تنظیم شد. طول پاشش و زمانبندی جرقه طوری میزان شد که در نسبت همارزی (سوخت به هوا) 90/0 حداکثر گشتاور خروجی حاصل شود. با تثبیت آنها، موقعیت آغاز پاشش در بازه 180- تا 180 درجه نسبت به مرگ بالای تنفس با گام 30 درجه تغییر داده شد. برای هر یک از آنها تغییرات فشار سیلندر 500 سیکل پشت سرهم ثبت و ذخیره شد. نتایج حاصله نشان داد که پراکندگی دادههای فشار موثر متوسط اندیکه (imep) برای حالتهای با موقعیت آغاز پاشش سوخت بعد از مرگ بالای تنفسی بیشتر از حالتهای با موقعیت آغاز پاشش قبل از مرگ بالای تنفسی بود. همچنین مقادیر میانگین imep و قله فشار و ضرایب تغییر آنها با موقعیت آغاز پاشش سوخت تغییر کرد و برای حالتهایی که پراکندگی دادههای imep بیشتر بود مقادیر میانگین imep بزرگتر و میانگین isfc کوچکتر ظاهر شد. | ||
| Keywords | ||
| پاشش بنزین; تغییرات سیکلی; موتور اشتعال جرقهای; موقعیت آغاز پاشش | ||
|
Statistics Article View: 260 PDF Download: 304 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,561 |
| PDF Download | 16,081,059 |