بکارگیری روش کاسپ و بهینهسازی آن با استفاده از روش معکوس جهت بهبود روش حجممحدود جیمسون دوبعدی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 21, Volume 14, Issue 8, 1393, Pages 174-182 PDF (416.39 K) | ||
| Authors | ||
| ادریس یوسفی راد; محمدرضا مه پیکر* ; علیرضا تیمورتاش | ||
| دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| Abstract | ||
| با پیشرفت روشهای مدلسازی عددی، روشهای بالادست و تفاضلمرکزی در مدلسازی جریانهای مادونصوت و مافوقصوت در مسیرهای مختلف از جمله جریانهای داخل پرههای توربین، بکارگیری روش عددی کاسپ در روش حجممحدود جیمسون میتواند ویژگیهای مثبت هر دو روش مذکور را همزمان استفاده نماید. نوآوری این مقاله ابتدا بهبود روش حجممحدود جیمسون با استفاده از روش کاسپ در مدلسازی دو بعدی جریان مافوقصوت بین پرههای ثابت توربین میباشد و سپس با استفاده از روش معکوس لونبرگمارکوارت برای اولین بار، بهینهترین حالت تابع کنترلی کاسپ با اهمیت دادن معادله بقایی جرم تعیین میگردد. با توجه به اهمیت ناحیه شوکها در قسمت سطح مکش پره، تمرکز روش مذکور که منجر به بهبود قابل توجه توزیع نسبت فشار در روش حجممحدود جیمسون میشود به این ناحیه معطوف شده است. نتایج مدل تلفیقی اول (جیمسون و کاسپ)، در منطقه شوک سطح مکش پره در مقایسه با نتایج تجربی، انطباق بسیار مطلوبی بهمراه کاهش خطاهای عددی را در ناحیه مذکور نشان میدهد. همچنین نتایج مدل تلفیقی دوم(جیمسون،کاسپ و روش معکوس)، در منطقه شوک سطح مکش پره در مقایسه با دو روش جیمسون استاندارد و تلفیقی اول، شرط بقای جرم را بطور متوسط حدود 15 درصد بهبود میبخشد. | ||
| Keywords | ||
| روشهای بالادست; کاسپ; روش معکوس لونبرگمارکوارت; جیمسون; پره ثابت توربین | ||
|
Statistics Article View: 269 PDF Download: 334 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,350,213 |
| PDF Download | 16,250,312 |