بررسی پارامترهای مؤثر درهیدروفرمینگ صفحات دو قطبی فلزی پیل سوختی با شیار مارپیچ موازی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 4, Volume 14, Issue 8, 1393, Pages 17-27 PDF (2.18 M) | ||
| Authors | ||
| محمد بخشی جویباری* 1; نفیسه محمد تبار2; سید جمال حسینی پور3; عبدالحمید گرجی3 | ||
| 1استاد/ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد/ دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| 3عضو هیات علمی/دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| Abstract | ||
| صفحات دو قطبی مورد استفاده در پیل های سوختی از مهمترین و پر هزینه ترین اجزای یک پیل سوختی می باشند. صفحات دو قطبی فلزی به دلیل وزن و هزینه کمتر، بهترین گزینه برای جایگزینی صفحات فلزی ضخیم ماشینکاری شده یا گرافیتی هستند. انتخاب فرآیند شکل دهی مناسب، یکی از مهمترین موضوعات مطرح در تکنولوژی پیل سوختی است. در حال حاضر، فرآیند هیدروفرمینگ به دلیل قابلیت شکل دهی قطعاتی با وزن کم و هندسه پیچیده برای تولید صفحات دو قطبی فلزی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. از بین الگوهای مختلف صفحات دوقطبی، الگوی کانال جریان مارپیچ، دارای دو عیب عمده پارگی ماده در حین فرآیند شکل دهی و توزیع جریان نامناسب در حین عملکرد می باشد. در این پژوهش، شکل دهی یک الگوی شیاری مارپیچ متصل به هم بر روی صفحاتی از جنس فولاد زنگ نزن 304 با فرآیند هیدروفرمینگ به صورت تجربی و شبیه سازی اجزای محدود مورد مطالعه قرار گرفته است. اثر پارامتر های فرآیندی و هندسی قالب بر روی توزیع ضخامت و درصد پر شدگی پروفیل هم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داده است که با افزایش فشار شکل دهی، پرشدگی قالب افزایش می یابد و ضخامت ناحیه بحرانی به دلیل افزایش نسبت کشش، بیشتر کاهش می یابد. همچنین مشاهده شد که فرآیند هیدروفرمینگ از قابلیت تکرار پذیری بالایی برخوردار است. | ||
| Keywords | ||
| پیل سوختی; صفحات دو قطبی فلزی; شکل دهی فلزات; هیدروفرمینگ | ||
|
Statistics Article View: 277 PDF Download: 327 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,341,968 |
| PDF Download | 16,247,748 |