بررسی عملکرد گذرای سیکل ترکیبی و توربین گازی با تزریق بخار در زمان افت فرکانس | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 3, Volume 14, Issue 8, 1393, Pages 8-16 PDF (935.65 K) | ||
| Authors | ||
| علی غفاری* 1; سعید بهرامی2; سید حسین ساداتی2; مارکوس ترن3 | ||
| 1دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی | ||
| 2دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| 3دانشگاه لوند | ||
| Abstract | ||
| توربین گازی تک محوره و سیکل های وابسته به آن به افت فرکانس حساس بوده و تغییر بار ناگهانی و یا افت فرکاس های شدید می تواند منجر به ناپایداری آن ها شود. علت این پدیده به کاهش دبی هوای عبوری از توربین گازی با کاهش سرعت دورانی آن و در نتیجه، تداخل میان حلقه های کنترل دما و گاورنر باز می گردد. این تداخل مانع از افزایش توان توربین و در نتیجه ناپایداری آن می شود. در این مقاله، عملکرد سیکل ترکیبی و توربین گازی با تزریق بخار (سیکل استیگ) که از مهم ترین سیکل های تولید توان بر پایه توربین گازی می باشند، در زمان افت فرکانس و مانورهای گذرا مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور دو واحد مشابه بر اساس این دو سیکل توسعه داده شده است و عملکرد آن ها در سناریوهای مختلف مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. نتایج شبیه سازی ها نشان می دهد که توربین گازی با تزریق بخار از عملکرد بهتری نسبت به سیکل ترکیبی در زمان افت فرکانس برخوردار می باشد و می تواند تغییر بارهای ناگهانی بزرگتری را تحمل نماید. این عملکرد بهتر توربین گازی با تزریق بخار ، در برخی از نقاط کاری دو برابر بهتر از سیکل ترکیبی مشابه می باشد. | ||
| Keywords | ||
| توربین گازی تک محوره; سیکل ترکیبی; توربین گازی با تزریق بخار; کنترل فرکانس | ||
|
Statistics Article View: 253 PDF Download: 277 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,350,212 |
| PDF Download | 16,250,312 |