شکل دهی صفحات دوقطبی فلزی پیل سوختی با الگوی پینی بکمک فرآیند هیدروفرمینگ در قالب های محدب | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 20, Volume 14, Issue 10, 1393, Pages 150-158 PDF (979.09 K) | ||
| Authors | ||
| موسی بلالی اوصیا; سید جمال حسینی پور* ; محمد بخشی جویباری; عبدالحمید گرجی | ||
| دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل | ||
| Abstract | ||
| صفحات دوقطبی یکی از مهمترین اجزای پیلهای سوختی میباشند. این صفحات از روشهای مختلف نظیر ماشینکاری، قالب گیری و شکل دهی و همچنین از جنس های مختلفی نظیر صفحات گرافیتی، کامپوزیتی و فلزی ساخته میشوند. در این پژوهش، شکلدهی صفحات دوقطبی فلزی از جنس فولاد زنگ نزن 304 با ضخامت 11/0 میلیمتر و با الگوی پینی به کمک فرآیند هیدروفرمینگ در قالب محدب بطور تجربی و شبیهسازی مورد بررسی قرار میگیرد. در این راستا پارامترهای مختلفی نظیر سطح فشار اعمالی، هندسه پین و نسبت عمق به عرض تغییر داده شده و نتایجی همچون پروفیل شکل داده شده، درصد پرشدگی، توزیع ضخامت و درصد نازکشدگی نمونههای شکل داده شده با یکدیگر مقایسه میگردند. نتایج نشان میدهند که در نسبت عمق به عرض 1 هیچ نمونه سالمی بدست نیامده، در صورتیکه در نسبت عمق به عرض 67/0 برای نمونه های دایروی (a/b=1) و بیضوی (a/b=0.7) و در نسبت عمق به عرض 33/0 برای هر سه نمونه دایروی (a/b=1) ، بیضوی (a/b=0.7) و بیضی کشیده (a/b=0.4) نمونه سالمی در فشار 300 مگاپاسگال از نظر درصد پر شدگی و نازک شدگی حاصل میشود. بطور کلی با افزایش نسبت قطر کوچک به قطر بزرگ (a/b) و کاهش نسبت عمق به عرض (h/w) درصد پر شدگی و نازک شدگی رفتار مطلوبتری از خود نشان میدهند. | ||
| Keywords | ||
| صفحات دوقطبی فلزی; هیدروفرمینگ; درصد پرشدگی; درصد نازکشدگی | ||
|
Statistics Article View: 401 PDF Download: 504 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,572 |
| PDF Download | 17,549,999 |