کنترل میله پاد غلت فعال خودروهای برون جادهای به منظور بهبود پایداری غلتشی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 13, Volume 14, Issue 10, 1393, Pages 85-92 PDF (773.78 K) | ||
| Authors | ||
| روح الله طالبی توتی* 1; جواد مرزبان راد2; مهدی حدادی3 | ||
| 1استادیار/دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 2دانشیار/دانشگاه علم و صنعت تهران | ||
| 3دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله به منظور کاهش زاویه غلت و افزایش آستانه واژگونی خودرو به هنگام وارد شدن شتاب جانبی بالا، یک سیستم کنترلی طراحی شده است. بدین منظور دو عملگر الکتریکی چرخشی مشابه بر روی میلههای پاد غلت سیستم تعلیق جلو و پشت خودرو قرار داده شده است. این سیستم با وارد کردن یک کوپل مخالف که بر شاسی خودرو وارد میکند، به صورت متغیر با زمان، شتاب جانبی را تا حد امکان کاهش داده و پایداری جانبی و آستانه واژگونی در مانورهای نسبتا خطرناک را بهبود میبخشد. برای مشاهده نتایج و تاثیر وجود این سیستم فعال بر پایداری خودرو، ابتدا با استفاده از یک مدل هشت درجه آزادی غیرخطی از دینامیک جانبی خودرو و با در نظر گرفتن زاویه فرمان به عنوان ورودی مدل، پارامترهای سینماتیکی مربوطه و در نتیجه شاخص واژگونی که به صورت میزان جابجایی بار جانبی تعریف شده، پیشبینی شده است. برای طراحی کنترلر از روش تئوری کنترل بهینه مرتبه دو به همراه مدل سه درجه آزادی خودرو استفاده میشود. سپس با مدلسازی جامع خودرو، تاثیر کنترلر بر متغیرهای حالت و دینامیک جانبی خودرو در طی مسیر آزمون استاندارد قلاب ماهی بررسی شده است. | ||
| Keywords | ||
| زاویه غلت; عملگر الکتریکی; کنترلر بهینه; میله پاد غلت فعال | ||
|
Statistics Article View: 369 PDF Download: 449 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,834 |
| PDF Download | 17,556,863 |