تعیین آستانه چپ شدن خودروهای شاسی بلند با استفاده از مدلسازی دینامیک آن در زمان حرکت روی دو چرخ | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 7, Volume 14, Issue 9, 1393, Pages 45-56 PDF (743.29 K) | ||
| Authors | ||
| بهروز مشهدی* 1; حمید مستقیمی2 | ||
| 1عضو هیئت علمی - دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 2دانشجو - دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله بررسی دینامیک یک خودروی شاسی بلند هنگام حرکت روی دو چرخ مد نظر قرار گرفته است. هدف بدست آوردن معیاری فراگیر برای تعیین آستانه چپ شدن خودروهای شاسی بلند است. در این راستا ابتدا مدل جدیدی برای حرکت خودرو روی دو چرخ ارائه گردیده است تا بر اساس نتایج آن آستانه ای برای چپ شدن مشخص شود. این نتایج می توانند اساس طراحی کنترلرهای جدید برای پیش گیری از چپ شدن خودروها در بهترین زمان ممکن قرار گیرند. پس از مدلسازی خودرو، نیروهای وارد بر تایرها مورد نظر قرار گرفته اند و سعی شده است از مناسب ترین مدل ها در این زمینه بهره گرفته شود. در ادامه اعتباردهی به مدل پیشنهادی انجام شده است. به عنوان یکی از مهمترین قسمت ها، تحلیلی بر پایداری مدل آمده است. برای استخراج آستانه چپ شدن خودرو هنگام حرکت روی دو چرخ، از حل معادلات حرکت در حالت پایدار بهره گرفته شده است و بر همین اساس معیار پیش بینی آستانه چپ شدن خودرو مشخص شده است. پس از آن شبیه سازی خودرو در شرایط گوناگون تحت چند مانور انجام گرفته تا کارایی معیار ارائه شده تایید گردد. در نهایت مشخص گردید که معیار ارائه شده بسیار کاراتر از معیارهای موجود است و می تواند در شرایطی بهینه آستانه چپ شدن خودرو را در سرعت ها و ورودی های فرمان مختلف، پیش بینی نماید | ||
| Keywords | ||
| آستانه واژگونی; مدلسازی واژگونی; شاخص واژگونی; خودروی شاسی بلند; حل پایدار | ||
|
Statistics Article View: 373 PDF Download: 474 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,583 |
| PDF Download | 17,550,003 |