بررسی تاثیر ترکیب گاز طبیعی بر فرآیند پر شدن مخزن خودرو CNG بمنظور تعیین شرایط بهینه ایستگاه سوخت رسانی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 11, Volume 13, Issue 9, 1392, Pages 103-110 PDF (819.83 K) | ||
| Authors | ||
| مسعود مهدیزاده رخی* 1; مهدی دیمی دشت بیاض1; محمود فرزانه گرد2; محمد عباسی1 | ||
| 1دانشگاه ازاد اسلامی، واحد شاهرود | ||
| 2دانشگاه صنعتی شاهرود | ||
| Abstract | ||
| فرآیند سوختگیری CNG در ایستگاههای سوختگیری سریع صورت می پذیرد که در این ایستگاهها، گاز با فشارهای مختلف در 3 ردیف مخزن، که به مخازن ذخیره آبشاری مشهور است نگهداری می شود. مدلسازی دقیق فرآیند سوختگیری در این ایستگاهها میتواند کمک شایانی در استفاده از این سوخت به همراه داشته باشد. از اینرو، در این تحقیق با بررسی قوانین اول و دوم ترمودینامیک، مولفههای موثر در فرآیند پر شدن مخزن خودرو بررسی خواهد شد. با بررسی این قوانین، میتوان تاثیر شرایط ترمودینامیکی مخازن ذخیره، اعم از دما و فشار را بر پارامترهای مختلف سوختگیری، اعم از جرم و دمای نهایی سوخت، زمان سوختگیری و همچنین تولید انتروپی بررسی نمود. همچنین برای بررسی تاثیر ترکیبات متفاوت گاز طبیعی بر فرآیند سوخت گیری CNG از استاندارد AGA8 استفاده شده است که با استفاده از آن میتوان ضریب تراکمپذیری گاز طبیعی را بر حسب ترکیبات مختلف محاسبه نمود. نتایج نشان میدهد که ترکیب گاز طبیعی، تاثیر بسزایی بر فرآیند سوختگیری و پارامترهای مهم آن دارد. همچنین با محاسبه انتروپی تولیدی، میتوان به فشارهای بهینه برای مخازن میانی (مخازن فشار پایین و فشار متوسط) با هدف کاهش مصرف انرژی کمپرسورها دست یافت | ||
| Keywords | ||
| گاز طبیعی فشرده (CNG); مخزن خودرو; ایستگاه CNG سریع; مخازن ذخیره آبشاری; آنالیز ترمودینامیکی | ||
|
Statistics Article View: 2,826 PDF Download: 4,107 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,584 |
| Article View | 20,263,782 |
| PDF Download | 16,213,014 |