مدل سازی تحلیلی چقرمگی شکست JIC فولادهای مرتبه ای آستنیتی-مارتنزیتی با لایه های توقف گر ترک | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 11, Volume 13, Issue 11, 1392, Pages 110-121 PDF (2.34 M) | ||
| Authors | ||
| سید علی صدوق ونینی* 1; میثم موری شیربانی2 | ||
| 1استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
| 2مدرس | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله، چقرمگی شکست فولادهای مرتبه ای آستنیتی-مارتنزیتی تولید شده با روش ذوب دوباره ی سرباره ای الکتریکی در حالت چیدمان توقف کر ترک لایه ها با روش های تجربی و تحلیلی بررسی شده است. نمونه ها شامل فاز آستنیت به همراه لایه مارتنزیت می باشد. مدول یانگ و ضریب پواسون نمونه ها ثابت فرض شده است در حالی که سایر خصوصیات مکانیکی مانند تنش تسلیم و توان کار سختی در راستای ضخامت نمونه ها به صورت نمایی تغییر می کند. در بررسی تحلیلی، با از روش اصلاح شده خطوط باربرداری برای محاسبه مقدار بحرانی انتگرال J در نمونه های ترک دار خمش سه نقطه ای استفاده شده است، در حالی که نمونه های استاندارد با طول ترک های مختلف از روش تجربی آزمایش شده اند. اثر اندازه طول ترک بر روی چقرمگی شکست نیز مطالعه شده است. مشاهده شد که به هنگام نزدیک شدن نوک ترک به لایه مارتنزیت، چقرمگی شکست نمونه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. نتایج بدست آمده از مدل ارائه شده در توافق مناسبی با نتایج تجربی می باشد. | ||
| Keywords | ||
| چقرمگی شکست; فولادهای مرتبه ای; حالت توقف گر ترک; ذوب دوبارهی سربارهای الکتریکی; انتگرال J | ||
|
Statistics Article View: 3,115 PDF Download: 4,147 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,465,854 |
| PDF Download | 17,561,662 |